Ecommerce
,
Reszponzív webdesign
,
Webáruház készítés

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design készítés UX szempontok alapján


A webáruház tervezés és az egyedi webáruház design készítés nem egyszerű feladat, hiszen rengeteg apróságon múlik egy webshop felületeinek hatékonysága. Ha egy webáruház nem generál elég bevételt, nem hozza a megfelelő konverziót, ott bizony több probléma is felmerülhet a háttérben.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design készítés UX szempontok alapján
Ecommerce
Reszponzív webdesign
Webáruház készítés
Author: Bakos Szabolcs

A hatékony egyedi webáruház design-on felül a versenyképes termékek, a jó marketing és a megfelelően pozícionált hirdetések elengedhetetlen pontjai a sikernek. Sajnos rengeteg webáruházzal találkoztam már, ahol bár jó termékek voltak, a design pocsék volt, a felületek pedig nehezen kezelhetőek, így el ment a kedvem a vásárlástól. Nincs ezzel máshogy a többi felhasználó sem, pont ezért az egyik legfontosabb eleme, a megfelelő design és arculat kialakítása a webáruház tervezésnek.

A hatékony webáruház tervezés és az egyedi webáruház design készítés legfontosabb célja

A jó és hatékony egyedi webáruház design egyik legfontosabb célja, hogy érdeklődést, bizalmat építsen ki a márka iránt a leendő vásárlóban. Ha ez nincs meg, akkor a látogató nem fog vásárolni és nagy valószínűséggel a webáruházat sem fogja többet meglátogatni.

Tapasztalatból mondhatom, hogy a legtöbb webáruház tulajdonos a webáruház design-on próbálja meg lespórolni a költségeket a webáruház tervezés során. Ez fatális hiba, hiszen ha nem konvertálnak megfelelően a felületek, akkor értelemszerűen kisebb lesz a webáruház bevétele az elvártnál.

Webáruház (webshop) tulajdonos vagy? Nézzünk pár kulcsfontosságú tippet, hogy miket érdemes figyelemben tartanod a webáruház tervezés során.

Letisztult egyedi webáruház design, webáruház tervezés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webáruház márkaarculata a célcsoportnak készüljön

A megfelelő arculat és színhasználat kulcsfontosságú az egyedi webáruház design tervezés során, hiszen ezek segítségével lehet a leghatékonyabban átadni egy adott márka üzenetét a látogatók számára. Ha a webshop design, a színhasználat zavaros, nem a célcsoportnak készül, az bizony probléma, hiszen ezzel nem tudatosítod a márkád vagy terméked valós helyzetét a piacon.

Webáruház tervezés

A webáruház design-ja illeszkedjen a termékkörhöz

A jó egyedi webáruház design már az első pillantástól kezdve érzékelteti a látogatóval, hogy milyen termékekre, termékkategóriákra számíthat a böngészés során. A webáruház tervezésnél kiemelten fontos szerepet játszik a termékek megfelelő megjelenítése és a megfelelő kategorizálása. Ha a webáruházad friss látogatójának nem sikerül rájönnie egyből, hogy milyen termékeket tud vásárolni nálad, vagy nem találja meg könnyen amit keres, akkor villám sebességgel át fog menni egy másik webshop-ba.

A webáruház design-ja legyen minimalista

A megfelelő egyedi webáruház design stílus kiválasztása kulcsfontosságú pontja a webáruház tervezésnek. Ha csak más nem indokolja (arculati, márka tényezők) ragaszkodj a minimál designhoz. Hogy miért? Mert a megfelelően kitalált felhasználóbarát felület és a minimalista design alkotja az egyik legerősebb design eszköztárat a tökéletes vásárlói élmény eléréséhez.

Webáruház tervezés

A webáruház struktúrája legyen konzisztens

Rengeteg webáruháznál találkoztam azzal a problémával, hogy a design, a navigáció nem volt egyértelmű. A kosár nehezen azonosítható volt, vagy menü mögé volt dugva. Nem találtam a profilom beállítását, a termék oldalak más layout-tal készültek, a checkout zavaros volt. Webáruház tervezésnél mindig kiemelten kell figyelni arra, hogy a design konzisztens, a navigáció, az alapvető elemek (kosár, profil, kedvenceim), mindig jól látható helyen, azonnal elérhetőek legyenek. Ha a felhasználó nem találja az alapvető funkciókat, akkor el fog menni.

Webáruház tervezés

A webáruház design-ja minőséget sugalljon

A piacon rengeteg az összetákolt webshop, ami általában a különféle webes templatek-nek köszönhető. A káosz és az összetákolt webáruház design elriaszthatja a vásárlókat. Az egyedi webáruház tervezés során a minőség kiemelten fontos és ebben a webáruház design-jának kulcsfontosságú szerepe van. Nyilván te sem üzletelsz azzal, akiben nem bízol meg. A minőséget sugárzó webáruház bizalmat ébreszt a látogatóban és ösztönözhet a vásárlásra.

Egyedi webshop design tervezés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webáruház termékfotói penge minőségűek legyenek

Hogyan lehet elrontatni egy jól sikerült egyedi webáruház design-t a legegyszerűbben? Gyenge minőségű termékfotókkal. Az egyedi webáruház tervezés során kiemelten figyelj a megfelelő minőségű termékfotók elkészítésére, ugyanis a homályos, rossz minőségű termékfotók elriaszthatják a látogatókat ipari gyorsasággal a webshop-podból.

Webáruház tervezés

A webáruház felhasználói élménye (UX) legyen kiemelkedő

A webáruház tervezés során a hatékony felhasználói élmény tervezése kiemelten fontos dolog.

A Nielsen Norman Group felmérésében felsorolt webáruház design projektek esetében a weboldalak használhatóságának újratervezése után átlagosan 83 százalékos emelkedést tapasztaltak a konverziós rátákban.

A lehető leglényegretörőbben kifejezve a fentieket, a felhasználód szeressen vásárolni a webshopodban, a vásárlás folyamata pedig legyen könnyű és egyszerű.

Reszponzív webáruház: A webáruház legyen mobilbarát, tehát reszponzív kialakítású

A mobil kompatibilitás ma már szinte alapvető elvárás a webáruházaknál. A mobilbarát webáruház tervezéséhez, a reszponzív webdesign technológia a legelterjedtebb megoldás. A reszponzív webdesign azt jelenti, hogy weboldalunk dinamikusan (reszponzívan) alkalmazkodik egy adott kijelző méretéhez, legyen az okostelefon, táblagép vagy egy nagy felbontású monitor.

Általánosságban elmondható, hogy minden tizedik vásárló már szokott okostelefonról is vásárolni és ez a szám a jövőben várhatóan tovább növekszik majd. A megoldás tehát, a mobilra optimalizált reszponzív webáruház design.

A fentieket összefoglalva a webáruház design-nak óriási szerepe van a felületek hatékonyságában. Sajnos sokan elhanyagolják ezt a tényt. Pedig a lényeg egyszerű: Ha webáruházad szép, könnyen kezelhető és minőséget áraszt, akkor többen fogják használni, ha pedig gagyi akkor kevesebben.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

Webáruház design, felhasználói élmény (UX) javítás és konverzió növelés hatékony tippek segítségével

A webáruház tervezés és az egyedi webáruház design készítés nem egyszerű feladat, hiszen rengeteg apróságon múlik egy webshop felületeinek hatékonysága. Ha egy webáruház nem generál elég bevételt, nem hozza a megfelelő konverziót, ott bizony több probléma is felmerülhet a háttérben. Az e-kereskedelem töretlenül növekszik, a hazai webáruházak forgalma éves szinten már 500 milliárd Ft fölött jár. A klasszikus boltok szerepe változóban van, jól jellemzi a helyzetet, hogy az Apple egy specialistát vett fel a boltjai szerepének újragondolására.

A bejegyzésemben igyekszem rámutatni az alapvető webáruház design és felhasználói élmény (UX) problémákra és azok lehetséges megoldásaira, melyek javításával növelheted a webáruházad konverzióját és hatékonyabbá teheted a webáruházad oldalaidat. Csapjunk is bele!

Egyedi webáruház design, UI/UX tervezés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webáruház keresője nehezen található, vagy el van dugva egy layer mögé

A felhasználói élmény (UX) szempontjából a webáruház egyik legfontosabb eleme a keresési mező. Miért is? Azért mert a felhasználók azonnal szeretnek eredményeket elérni és ha nem találják meg amit kerestek, akkor egyből a keresőhöz nyúlnak. Ha a kereső megtalálása is időt vesz igénybe, a felhasználók értelemszerűen tovább fognak állni. A kereső legnagyobb előnye, hogy hosszú távon jól szűrheted vele mik azok a termékek, szolgáltatások amiket a felhasználók a webáruházadban kerestek.

A webáruház termékoldalainak sebessége lassú

A webáruházad betöltési sebességét legegyszerűbben a Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrizheted. Ha itt 90 pont felett szerepelnek a termékoldalaid, akkor ezt a rész pipáltad is. Miért szükséges ez? Három okból. Az egyik a SEO a másik a webáruház felhasználói élmény (UX), a harmadik a konverzió növelés. Ha lassan töltődnek be a webáruház termékoldalai, akkor minden harmadik felhasználód le fog morzsolódni, mivel nem fogja kivárni a webáruház oldalainak betöltődését.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

A webáruház oldalain található információ sok és rendezetlen, vagy nehezen olvasható

Még egy kicsit, még egy kicsit. Ismerős lehet a téma mindenkinek. A webáruház tervezés során, sokan esnek abba a hibába, hogy a lehető legtöbb adatot pakolják ki az oldalakra, mert azt hiszik a rengeteg információval segítik a felhasználókat. Sajnos a sok információ megjelenítése zavarossá teheti a webáruház oldalait, csökken a felhasználói élmény (UX) és a felhasználók nehezebben tudják szkennelni az oldalakat, ezáltal csökken a webáruház konverzió. A kevesebb mindig több, ezt ne feledd. Csak a leglényegesebb információkat jelenítsd meg a webshop-od oldalain és ez remélhetőleg a konverzió növekedéséhez fog vezetni.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

A webáruház navigációja zavaros és következetlen

A leggyakoribb webáruház felhasználói élmény (UX) problémák között szokott lenni a rendezetlen navigáció, a túl sok menüpont, vagy a kettő keveréke. Ha a webáruház navigációjában túl sok a menüpont, akkor a felhasználódnak jóval több időbe telik megtalálnia amit keres. A konverzió növeléséhez használj a menüben kategória csoportokat, amiket a card sorting technikával fejleszthetsz, a zavaros navigációra pedig a konzisztens menüsáv a legjobb megoldás.

A webáruház termék adatai és a szállítási információi hiányosak

Rengeteg olyan webáruház van az interneten, ahol a termékek csak minimális termékleírással rendelkeznek, a szállítási információ pedig nincs feltüntetve. Ez elég nagy hiba, ugyanis a felhasználók 44%-a elhagyja a webáruházat a fenti hiányosságok miatt. Mi ebből a tanulság? A webáruházad termékoldalain a felhasználók mindig találják meg a termékre vonatkozó szükséges információkat és azonnal lássák mennyi időn belül kaphatják kézhez a terméket, mert ezzel növelni fogod a konverziót.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

A személyre szabott ajánlatok hiányoznak a webáruházból

A webáruház látogatók kifejezetten kedvelik a személyre szabott ajánlatokat. Jelenleg az egyik leghatékonyabb módszer az elégedett visszatérő vásárlók megszerzésére. A modernebb webáruházak képesek a felhasználók korábbi vásárlásai alapján termék javaslatokat előállítani, ami új termékek vásárlására ösztönözheti a visszatérő látogatókat. Fontos megjegyezni, hogy a webáruházad személyre szabott ajánlataira nem csak a termék oldalakon, hanem email formájában is megjelenítheted, ezáltal is javítva a webáruházad felhasználói élményét (UX) és a konverzióját.

Egyedi webáruház tervezés, UI/UX design határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webáruház design-ja nem elég személyes, vagy egyedi

Hatalmas a verseny az online kereskedelemben és a jellegzetes márka jegyek nélküli egy kaptafára készített webáruházak ideje leáldozóban van. Ha a webáruházad nem rendelkezik megfelelő célcsoportnak készített könnyen beazonosítható márka jegyekkel, arculattal, webáruház design-al, akkor a felhasználóid nem fognak emlékezni rá és csak egy jellegtelen webáruház lesz a sok közül. Ne sajnáld a pénzt az egyedi webáruház design-ra.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

A webáruház „kosárba rakás” gombja nehezen azonosítható

Szinte hihetetlen, de nap mint nap belefutok egy olyan webáruházba, ahol a kosár gombnak ugyanolyan színe van mint a text inputnak. A webáruház tervezés során gyakran elkövetett hiba még, hogy a „kosárba rakás” gomb nincs megfelelően formázva, színezve és emiatt nehezen azonosítható a legfontosabb gomb a webáruház terméklapján. A „kosárba rakás” gomb mindig legyen megfelelő méretű, eltérő színű és könnyen azonosítható és a webáruházad termékoldalán jól látható helyen legyen elhelyezve. Ezek mind kulcsfontosságúak a webáruház felhasználói élmény (UX) szempontjából.

Webáruház tervezés, egyedi webáruház design UX szempontok alapján

A webáruház nincs megfelelően mobileszközökre optimalizálva

A mobile first metódussal szemben a webáruházak nagy része, még mindig desktopra van tervezve és optimalizálva, a mobil verzió pedig csak le van tudva általában valamilyen grid rendszer pl. Bootstrap segítségével. Ez hiba, ugyanis egyre többen rendelnek mobileszközökről. Ha a webáruházad mobilos felhasználói élménye (UX) nincs megfelelően optimalizálva, nem megfelelő a design, akkor sajnos vásárlókat fogsz veszíteni.

Egyedi webshop design, tervezés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webáruház indokolatlanul sok adatot kér a felhasználótól

Az egyik legidegesítőbb webáruház UX romboló dolog egy webáruház használata közben, amikor indokolatlanul sok információ van bekérve a regisztráció során. Az emberek utálják a hosszú űrlapokat és a személyes adataikat sem szívesen adják ki. Ettől már csak egy idegesítőbb dolog van, amikor a felhasználót a webáruház, már a vásárlás előtt regisztrációra kényszeríti. Ha a konverzió növelés a célod akkor webáruház tervezés során kiemelten figgyelj arra, hogy a webshop-od csak a legszükségesebb információt kérje be a friss felhasználóktól és azt is csak a check-out során.

A fenti listából is jól látszik, hogy rengeteg dolgot kell szemmel tartanod egy webáruház felhasználói élményének (Webáruház UX) tervezése során, ha elégedett vásárlókat szeretnél. A fáradtságot viszont megéri, mert a jó webáruház felhasználói élmény (Webáruház UX) biztos konverzió növekedéshez vezethet.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak, szabadúszó UI/UX Designer vagyok, több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek, auditálok weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
UI/UX Design
Kapcsolat Facebook Twitter Linkedin
Webdesign