A webshop keresőoptimalizálás és UX optimalizálás előnyei

Hogyan érdemes egy webshopot optimalizálni? Ismerd meg a webáruház keresőoptimalizálás (Webshop SEO) és a felhasználói élmény (UX) alapú optimalizálás előnyeit.

UI/UX design
Webáruház készítés
Webáruház elemzés
SEO
Frissítve: 2023.06.03 - Szerző: Bakos Szabolcs

A bérelhető webshop rendszereknek és a technológia fejlődésének köszönhetően, ma már az alacsonyabb tőkével rendelkező vállalkozások számára is elérhető opcióvá vált egy webáruház elindítása. Ennek a ténynek és a Covid berobbanásának köszönhetően, a webshopok száma drasztikusan megnőtt az egész világon, köztük természetesen Magyarországon is. Egy webáruház üzemeltetése azonban nem egyszerű feladat, az alacsony indulási költségek becsapósak lehetnek, ugyanis a legtöbb webáruház tulajdonos gyakran nem számol a járulékos költségek mértékével, amik között ott szerepel a webáruház keresőoptimalizálás és UX optimalizálás mint folyamatosan elvégzendő feladatok.

Webáruház keresőoptimalizálás (Webshop SEO)

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Egy webáruházat többféleképpen is lehet optimalizálni, de a két legelterjedtebb webshop optimalizálási folyamat a piacon, a keresés alapú optimalizálás (webshop SEO) és a UX alapú (felhasználói élmény) optimalizálás. A SEO alapú optimalizálás, azaz a webáruház keresőoptimalizálás célja a folyamatos organikus látogatók megszerzése, a UX optimalizálás célja pedig a felhasználói élmény (UX) növelése, azaz a látogatók vásárlóvá konvertálása. Mindkét típusú optimalizálás folyamat kiemelten fontos egy webshop szempontjából.

A folyamatos keresőoptimalizálás és UX optimalizálás minden webshop számára kiemelten fontos és állandó tevékenység kellene, hogy legyen. Sajnos a statisztikák alapján főleg a tőkeerős webáruházak kiváltsága, ugyanis egy webáruház folyamatos és többszintű optimalizálása költséges mulatság.

Webshop keresőoptimalizálás

A webáruház keresőoptimalizálás (webshop SEO) előnyei

Miért éri meg webshop SEO-ba invesztálnod? A válasz egyszerű. Webáruház tulajdonosként a legfőbb célod, hogy vásároljanak a webáruházadból. Ehhez azonban látogatókra van szükséged, akiket vásárlókká kell tudnod konvertálnod. Ha nem jön látogató a webshopodba, akkor hiába árulsz jó termékeket, jó áron, nem fog senki sem vásárolni nálad, azaz nem lesz bevételed. Ezeken a problémákon segíthet a webshop SEO.

Látogatókat több fajta módon is szerezhetsz a webáruházadhoz:

  • Google keresések
  • Adwords hirdetések
  • Közösségi média jelenlét és hirdetések
  • Árösszehasonlító oldalakon való megjelenés
  • Stb.

Ebből a felsorolásból a webáruház keresőoptimalizálás a Google keresésekre fókuszál, ugyanis a legstabilabban érkező organikus látogatókat a Google keresője tudja hozni egy webshop számára. A Google tehát nem megkerülhető tényező, ha webáruházzal rendelkezel. Na de hol van itt a probléma? A probléma ott van, hogy a Google keresője telítődött és rengeteg versenytárssal kell szembenézned, akik ugyanazt a terméket, vagy hasonló termékeket árulnak, mint amiket te árulsz. A fenti tényhez, még hozzájön, hogy a Google-ben termékre kereső emberek nagyon ritkán mennek tovább az első találati oldalon túl. Kivételt képez, ha nem találják azt, amit keresnek. Tehát, ha a termékeiddel nem tudsz megjelenni a Google találati listáinak első oldalain, akkor gyakorlatilag szinte láthatatlan maradsz a kereső emberek számára.

A webáruház keresőoptimalizálás (Webshop SEO) célja a webshop termék és egyéb oldalainak pozícióba juttatása a Google találati listáiban.

A megfelelően keresőoptimalizált webáruház folyamatosan és stabilan tudja hozni az organikus látogatókat a Google keresőjéből, a hirdetésekkel szemben, ahol addig kapod a látogatókat amíg fizetsz a hirdetésekért. Fontos megjegyeznem, hogy a keresőoptimalizálás sem ingyen hozza a látogatókat, hiszen fizetned kell az SEO-ért vagy pénzzel, vagy az időddel.

Webáruház keresőoptimalizálás

Mit szoktak vizsgálni a webáruház keresőoptimalizálás során?

  • Indexelés
  • Title címek
  • Meta címek és leírások
  • Termékoldalak duplikációja
  • 404 törött linkek, nem létező oldalak, 301, 302 átirányítások
  • Termékoldal, termékleírások, képek használata
  • Forráskódok, HTML, CSS optimalizáltsága, Javascriptek használata
  • Strukturált adatok használata
  • Webshop sebesség

A webshop SEO sok esetben eltér a hagyományos keresőoptimalizálástól, az eltérő strukturális felépítés miatt. A webáruházakban a termékoldalak és a termékelosztó oldalak dominálnak, ezért a legtöbb esetben ezeknek a rendberakásán van a hangsúly, valamint a technikai, sebesség és tartalom optimalizáláson. Az interneten fellelhető webshop SEO tippeket nem érdemes komolyan venned, ugyanis minden rendszer és minden webshop egyedi problémákkal és kihívásokkal küzd, ezért ezeket a problémákat egyedileg kell kezelni. Simán megeshet, hogy olyan keresőszavakra próbálsz meg Google pozícióba jutni, amelyek megszerzésére gyakorlatilag semmilyen esélyed nincs, ebben az esetben alternatív stratégiákat érdemes kidolgozni a siker érdekében.

ShopRenter webáruház készítés

A bérelhető webshop rendszerek (Shopify, UNAS, Shoprenter) keresőoptimalizálása

A bérelhető webshop rendszerek (Shopify, Shoprenter, UNAS) egyre inkább dominálják a magyar piacot, köszönhetően a rendkívül nagy népszerűségüknek, ezért pár mondatban kitérek rájuk. A legnagyobb előnyük ezeknek a bérelhető webshop rendszereknek a megfizethetőségük és ami különösen fontos, hogy nem kell szenvedned a technológiai dolgokkal és az üzemeltetéssel, ami egy egyedi webshop rendszernél nagyon sok bonyodalommal és költséggel járhat. Korábban már írtam részletesen a Shopify-ról és a ShopRenter-ről is részletesebben, itt csak gyorsan átfutom őket keresőoptimalizálás szempontjából.

ShopRenter webáruház keresőoptimalizálása

A ShopRenter Magyarország egyik legelterjedtebb bérelhető webáruház rendszere. A ShopRenter rendkívül sok lehetőséget kínál egy jó webshop felépítéséhez, viszont az adminisztrációs felületek bonyolultsága, sokakat meghátrálásra késztethet. A ShopRenter SEO szempontjából dedikált lehetőségeket biztosít az adminisztrációs felületein keresztül, de ezek csak limitált technikai keresőoptimalizálásra adnak lehetőséget. A ShopRenter keresőoptimalizálás során az alapvető SEO beállításokon felül a tartalmi SEO-n van a hangsúly és a hatékony blogoláson, ezért érdemes ezekre a területekre helyezni a fókuszt.

Shopify webáruház keresőoptimalizálása

A Shopify a világ legnépszerűbb bérelhető webáruház rendszere. Népszerűségét a rendkívül egyszerű adminisztrációs felületeinek, a gyönyörű sablonjainak és a skálázhatóságának köszönheti. Egy Shopify webáruház képességei rendkívül egyszerűen bővíthetőek applikációk segítségével, viszont ennek köszönhetően a legtöbb Shopify webshop lassú. A ShopRenter-hez hasonlóan a Shopify SEO szempontjából az alapvető SEO beállításokat biztosítja az adminisztrációs felületein keresztül, de a limitált technikai optimalizálási lehetőségek miatt itt is a tartalmi SEO kerül az előtérbe.

UNAS webáruház keresőoptimalizálás

Az UNAS Magyarország egyik feltörekvő bérelhető webshop rendszere, mely a ShopRenterrel szemben jóval egyszerűbb adminisztrációs felületeivel próbálja meghódítani a leendő webshop tulajdonosok szívét. Az UNAS SEO szempontjából biztosítja az összes alapvető keresőoptimalizálási lehetőséget amire szükséged lehet, viszont mivel ez is bérelhető rendszer, a komolyabb technikai mókolás itt sem biztosított. A UNAS webshopoknál is célszerű az alapvető technikai beállításokon felül, a tartalomi SEO-ra fókuszálni, az eredmények elérése érdekében.

A fentiekből is leszűrhetted, hogy a bérelhető webshop rendszerek jóval limitáltabban optimalizálhatóak, mint az egyedi felépítésű webáruházak. Alapvető tény, hogy a bérelhető webshopok lassúak és ezen nem is lehet javítani érdemben, mivel ezeknél a rendszereknél limitált a lehetőség a forrás fájlok optimalizálására. Természetesen nincs lehetetlen, csak tehetetlen, viszont a bérelhető webshopok keresőoptimalizálása teljesen más stratégiát kíván meg, mint a hagyományos forrásfájlokig módosítható webáruházak optimalizálása.

Egyedi fejlesztésű, open-source webáruházak keresőoptimalizálása

Az egyedi fejlesztésű és az open-source webáruházak jóval egyszerűbben és mélyebben fejleszthetőek a keresőoptimalizálás (SEO) és felhasználói élmény (UX) szempontjából a bérelhető webshop rendszerekkel szemben. Ennek a szabadságnak viszont ára van, ugyanis a felületek és a kódok variálása szinte minden esetben fejlesztői segítséget igényel, ami jelentősen megnövelheti az optimalizálás idejét és költségeit. Az előnye viszont az, hogy egy jó fejlesztővel, vagy fejlesztői csapattal sokkal komolyan szinten optimalizálható egy egyedi rendszerű, vagy open-source webshop a bérelhető webáruház rendszerekkel szemben.

Webshop UX optimalizálás

A UX alapú webshop optimalizálás (Ecommerce UX) előnyei

Most, hogy átfutottuk a webshop keresőoptimalizálás fontosságát, nézzünk rá a felhasználói élmény alapú webáruház optimalizálásra. Amíg a webshop SEO célja a látogatók megszerzése, addig a UX alapú webshop optimalizálás célja a látogatók vásárlóvá konvertálása.

Miért fontos a UX alapú webshop optimalizálás?

A webshopok fejlődésével szinkronban a felhasználói igények is folyamatosan változnak. Korábban még megbocsátható volt, ha egy webshop nem a legszebb design-al rendelkezett, vagy nem volt túl egyértelmű a kezelése, navigációja. Mára már változott a helyzet. Az ecommerce piacon rengeteg a versenyző és a legjobb webshopok nem csak szépek, de könnyen is kezelhetőek. A jóhoz pedig gyorsan hozzászoknak a felhasználók, ergo azok a webshopok, amik elavult design-al és nehéz kezelhetőséggel próbálnak vásárlóhoz jutni, folyamatosan egyre nagyobb hátrányba kerülnek a modern riválisaikkal szemben.

Mit szoktak vizsgálni a UX alapú webáruház optimalizálás során?

  • Design, online arculat, tipográfia
  • Vásárlói útvonal (vásárlási folyamat)
  • Vásárlást ösztönző elemek
  • Navigáció (Mobil, desktop)
  • Kulcs oldalak, termék oldala, kosár, fizetési oldalak, regisztráció (Mobil, desktop)
  • Sitemap, információs architektúra
  • Gombok, linkek, képek szövegek használata
  • Sebesség

Webáruház UI/UX optimalizálás

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Miért éri meg UX alapú webshop optimalizálásba (Ecommerce UX) invesztálnod?

Röviden: a konverziók növelése miatt. Az ecommerce UX ugyanis nem csak a design-ról szól, sokkal inkább az adott webshop felhasználói élményéről. A UX alapú webáruház optimalizálás célja, hogy minél könnyebben használhatóvá és szerethetővé tegye a webshopodat a célközönséged számára. Ha a vásárlóid könnyedén és egyszerűen tudnak keresni a webshopodban, könnyen megtudják találni azt a terméket, amit keresnek és egyszerűen és fennakadás mentesen tudnak vásárolni. Nem mellékes, hogy az elégedett felhasználók sokkal nagyobb eséllyel lesznek visszatérő vásárlóid.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy webshopban töltött pozitív élmény rekord sebességgel nullázható, ha csapnivaló a support, vagy a lassú és körülményes a csomagküldés, de ha globálisan nézzük, akkor ezek a folyamatok is a felhasználói élmény, pontosabban a Customer experience (CX) részét képezik és mind javíthatóak.

 

Összegezve, egy webáruház optimalizálása hosszútávú és optimális esetbe állandó feladat, ami komoly összegeket emészthet fel, viszont, ha tudatosan szánsz energiát vagy pénzt az optimalizálásra, hosszútávon biztosan visszahozza az árát, amivel nem csak te jársz jól, de a webáruházad felhasználói is.

Gyakori kérdések


Miben segít a webshop SEO?

A webáruház keresőoptimalizálás vagy másnéven webshop SEO abban segít, hogy a webáruházad minél magasabb pozíciókat érjen el a Google találati listáiban.

Miben segít a UX alapú webshop optimalizálás?

A UX alapú webshop optimalizálás abban segít, hogy a látogatóid a webáruházadat könnyedén tudják használni és egyből megtalálják azt amit keresnek.

Véleményed van? Szólj hozzá!


Jelenleg még nem szóltak hozzá ehhez a bejegyzéshez.





Bakos Szabolcs

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak. Keresőoptimalizálással és felhasználói élmény tervezéssel foglalkozom több mint 20 év tapasztalattal a hátam mögött. Vedd fel velem a kapcsolatot



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
SEO BUDAPEST
Kapcsolat Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Facebook) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Twitter) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Linkedin)
SEO BUDAPEST