Webshop keresőoptimalizálás (SEO) és UX optimalizálás hatékonyan

Hogyan érdemes egy webáruházat optimalizálni? Ismerd meg a webshop keresőoptimalizálás (SEO) és a felhasználói élmény (UX) alapú webshop optimalizálás előnyeit.

UI/UX design
Webáruház készítés
Webáruház elemzés
SEO
Frissítve: 2021.08.02 - Szerző: Bakos Szabolcs

A bérelhető webshop rendszereknek és a technológia fejlődésének köszönhetően, ma már az alacsonyabb tőkével rendelkező vállalkozások számára is elérhető opcióvá vált egy webáruház elindítása. Ennek a ténynek és a Covid berobbanásának köszönhetően, a webshopok száma drasztikusan megnőtt az egész világon, köztük természetesen Magyarországon is. Egy webáruház üzemeltetése azonban nem egyszerű feladat, az alacsony indulási költségek becsapósak lehetnek, ugyanis a legtöbb webáruház tulajdonos gyakran nem számol a járulékos költségek mértékével, amik között ott szerepel a webshop optimalizálás, mint folyamatosan elvégzendő feladat.

A folyamatos optimalizálás minden webshop számára kiemelten fontos és állandó tevékenység kellene, hogy legyen. Sajnos a statisztikák alapján főleg a tőkeerős webshopok kiváltsága, ugyanis egy webáruház folyamatos optimalizálása költséges mulatság. Webshop tulajdonos vagy? Olvasd tovább, hogy miért fontos a webshop optimalizálás.

Miért fontos a webáruház optimalizálás?

A válasz egyszerű. Webshop tulajdonosként a legfőbb célod, hogy vásároljanak a webáruházadból. Ehhez azonban látogatókra van szükséged, akiket vásárlókká kell tudnod konvertálnod. Ha nem jön látogató a webshopodba, akkor hiába árulsz jó termékeket, jó áron, nem fog senki sem vásárolni nálad, azaz nem lesz bevételed. Tegyük fel tudsz látogatókat szerezni, de nehezen kezelhetőek a webshopod felületei, akkor szintén kevesen fognak nálad vásárolni és szintén alacsony lesz bevételed, mivel a potenciális vásárlóid meg fognak akadni a vásárlás folyamatában és valószínűleg máshol fognak vásárolni. Ezeken a problémákon segíthet a webshop optimalizálás.

Webshop keresőoptimalizálás

Hogyan érdemes optimalizálni egy webáruházat?

Egy webáruházat többféleképpen is lehet optimalizálni, de a két legelterjedtebb webshop optimalizálási folyamat a piacon, a SEO alapú optimalizálás (webshop keresőoptimalizálás) és a UX alapú (felhasználói élmény) optimalizálás.

A SEO alapú optimalizálás, azaz a webshop keresőoptimalizálás célja a folyamatos organikus látogatók megszerzése, a UX optimalizálás célja pedig a felhasználói élmény (UX) növelése, azaz a látogatók vásárlóvá konvertálása. Mindkét típusú optimalizálás folyamat kiemelten fontos egy webáruház szempontjából. Nézzük végig ezeket:

A webáruház keresőoptimalizálás (webshop SEO) előnyei

Látogatókat több fajta módon is szerezhetsz a webáruházadhoz:

  • Google keresések
  • Adwords hirdetések
  • Közösségi média jelenlét és hirdetések
  • Árösszehasonlító oldalakon való megjelenés
  • Stb.

Ebből a felsorolásból a webáruház keresőoptimalizálás a Google keresésekre fókuszál, ugyanis a legstabilabban érkező organikus látogatókat a Google keresője tudja hozni egy webshop számára. A Google tehát nem megkerülhető tényező, ha webáruházzal rendelkezel. Na de hol van itt a probléma? A probléma ott van, hogy a Google keresője telítődött és rengeteg versenytárssal kell szembenézned, akik ugyanazt a terméket, vagy hasonló termékeket árulnak, mint amiket te árulsz. A fenti tényhez, még hozzájön, hogy a Google-ben termékre kereső emberek nagyon ritkán mennek tovább az első találati oldalon túl. Kivételt képez, ha nem találják azt, amit keresnek. Tehát, ha a termékeiddel nem tudsz megjelenni a Google találati listáinak első oldalain, akkor gyakorlatilag szinte láthatatlan maradsz a kereső emberek számára.

A webáruház keresőoptimalizálás (Webshop SEO) célja a webshop termék és egyéb oldalainak pozícióba juttatása a Google találati listáiban.

A megfelelően keresőoptimalizált webáruház folyamatosan és stabilan tudja hozni az organikus látogatókat a Google keresőjéből, a hirdetésekkel szemben, ahol addig kapod a látogatókat amíg fizetsz a hirdetésekért. Fontos megjegyeznem, hogy a keresőoptimalizálás sem ingyen hozza a látogatókat, hiszen fizetned kell az SEO-ért vagy pénzzel, vagy az időddel.

Webshop keresőoptimalizálás

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Mit szoktak vizsgálni a webáruház keresőoptimalizálás során?

  • Indexelés
  • Title címek
  • Meta címek és leírások
  • Termékoldalak duplikációja
  • 404 törött linkek, nem létező oldalak
  • 301, 302 átirányítások
  • Termékoldal, termékleírások, képek használata
  • Forráskódok
  • Webshop sebesség
  • HTML, CSS optimalizáltsága
  • Javascriptek használata
  • Strukturált adatok használata

A webáruházak keresőoptimalizálása sok esetben eltér a hagyományos keresőoptimalizálástól, az eltérő strukturális felépítés miatt. A webáruházakban a termékoldalak és a termékelosztó oldalak dominálnak, ezért a legtöbb esetben ezeknek a rendberakásán van a hangsúly, valamint a technikai, sebesség és tartalom optimalizáláson. Az interneten fellelhető webshop SEO tippeket nem érdemes komolyan venned, ugyanis minden rendszer és minden webshop egyedi problémákkal és kihívásokkal küzd, ezért ezeket a problémákat egyedileg kell kezelni. Simán megeshet, hogy olyan keresőszavakra próbálsz meg Google pozícióba jutni, amelyek megszerzésére gyakorlatilag semmilyen esélyed nincs, ebben az esetben alternatív stratégiákat érdemes kidolgozni a siker érdekében.

Webáruház keresőoptimalizálás

A bérelhető webshop rendszerek (Shopify, UNAS, Shoprenter) keresőoptimalizálása

A bérelhető webshop rendszerek (Shopify, Shoprenter, UNAS) egyre inkább dominálják a magyar piacot, köszönhetően a rendkívül nagy népszerűségüknek, ezért pár mondatban kitérek rájuk. A legnagyobb előnyük ezeknek a bérelhető webshop rendszereknek a megfizethetőségük és ami különösen fontos, hogy nem kell szenvedned a technológiai dolgokkal és az üzemeltetéssel, ami egy egyedi webshop rendszernél nagyon sok bonyodalommal és költséggel járhat. Korábban már írtam részletesen a Shopify-ról és a ShopRenter-ről is részletesebben, itt csak gyorsan átfutom őket keresőoptimalizálás szempontjából.

ShopRenter webshop keresőoptimalizálás

A ShopRenter Magyarország egyik legelterjedtebb bérelhető webáruház rendszere. A ShopRenter rendkívül sok lehetőséget kínál egy jó webshop felépítéséhez, viszont az adminisztrációs felületek bonyolultsága, sokakat meghátrálásra késztethet. A ShopRenter SEO szempontjából dedikált lehetőségeket biztosít az adminisztrációs felületein keresztül, de ezek csak limitált technikai keresőoptimalizálásra adnak lehetőséget. A ShopRenter keresőoptimalizálás során az alapvető SEO beállításokon felül a tartalmi SEO-n van a hangsúly és a hatékony blogoláson, ezért érdemes ezekre a területekre helyezni a fókuszt.

Shopify webshop keresőoptimalizálás

A Shopify a világ legnépszerűbb bérelhető webáruház rendszere. Népszerűségét a rendkívül egyszerű adminisztrációs felületeinek, a gyönyörű sablonjainak és a skálázhatóságának köszönheti. Egy Shopify webáruház képességei rendkívül egyszerűen bővíthetőek applikációk segítségével, viszont ennek köszönhetően a legtöbb Shopify webshop lassú. A ShopRenter-hez hasonlóan a Shopify SEO szempontjából az alapvető SEO beállításokat biztosítja az adminisztrációs felületein keresztül, de a limitált technikai optimalizálási lehetőségek miatt itt is a tartalmi SEO kerül az előtérbe.

Webáruház keresőoptimalizálás

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

UNAS webshop keresőoptimalizálás

Az UNAS Magyarország egyik feltörekvő bérelhető webshop rendszere, mely a ShopRenterrel szemben jóval egyszerűbb adminisztrációs felületeivel próbálja meghódítani a leendő webshop tulajdonosok szívét. Az UNAS SEO szempontjából biztosítja az összes alapvető keresőoptimalizálási lehetőséget amire szükséged lehet, viszont mivel ez is bérelhető rendszer, a komolyabb technikai mókolás itt sem biztosított. A UNAS webshopoknál is célszerű az alapvető technikai beállításokon felül, a tartalomi SEO-ra fókuszálni, az eredmények elérése érdekében.

A fentiekből is leszűrhetted, hogy a bérelhető webshop rendszerek jóval limitáltabban optimalizálhatóak, mint az egyedi felépítésű webáruházak. Alapvető tény, hogy a bérelhető webshopok lassúak és ezen nem is lehet javítani érdemben, mivel ezeknél a rendszereknél limitált a lehetőség a forrás fájlok optimalizálására. Természetesen nincs lehetetlen, csak tehetetlen, viszont a bérelhető webshopok keresőoptimalizálása teljesen más stratégiát kíván meg, mint a hagyományos forrásfájlokig módosítható webáruházak optimalizálása.

Egyedi fejlesztésű, open-source webáruházak optimalizálása

Az egyedi fejlesztésű és az open-source webáruházak jóval egyszerűbben és mélyebben fejleszthetőek a keresőoptimalizálás (SEO) és felhasználói élmény (UX) szempontjából a bérelhető webshop rendszerekkel szemben. Ennek a szabadságnak viszont ára van, ugyanis a felületek és a kódok variálása szinte minden esetben fejlesztői segítséget igényel, ami jelentősen megnövelheti az optimalizálás idejét és költségeit. Az előnye viszont az, hogy egy jó fejlesztővel, vagy fejlesztői csapattal sokkal komolyan szinten optimalizálható egy egyedi rendszerű, vagy open-source webshop a bérelhető webáruház rendszerekkel szemben.

Webshop UX optimalizálás

A UX alapú webshop optimalizálás (Ecommerce UX) előnyei

Most, hogy átfutottuk a webshop keresőoptimalizálás fontosságát, nézzünk rá a felhasználói élmény alapú webáruház optimalizálásra. Amíg a webshop keresőoptimalizálás célja a látogatók megszerzése, addig a UX alapú webshop optimalizálás célja a látogatók vásárlóvá konvertálása.

Miért fontos a UX alapú webshop optimalizálás?

A webshopok fejlődésével szinkronban a felhasználói igények is folyamatosan változnak. Korábban még megbocsátható volt, ha egy webshop nem a legszebb design-al rendelkezett, vagy nem volt túl egyértelmű a kezelése, navigációja. Mára már változott a helyzet. Az ecommerce piacon rengeteg a versenyző és a legjobb webshopok nem csak szépek, de könnyen is kezelhetőek. A jóhoz pedig gyorsan hozzászoknak a felhasználók, ergo azok a webshopok, amik elavult design-al és nehéz kezelhetőséggel próbálnak vásárlóhoz jutni, folyamatosan egyre nagyobb hátrányba kerülnek a modern riválisaikkal szemben.

Mit szoktak vizsgálni a UX alapú webáruház optimalizálás során?

  • Design, online arculat, tipográfia
  • Vásárlói útvonal (vásárlási folyamat)
  • Vásárlást ösztönző elemek
  • Navigáció (Mobil, desktop)
  • Kulcs oldalak, termék oldala, kosár, fizetési oldalak, regisztráció (Mobil, desktop)
  • Sitemap, információs architektúra
  • Gombok, linkek, képek szövegek használata
  • Sebesség

Webáruház UI/UX optimalizálás

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Miért éri meg UX alapú webshop optimalizálásba (Ecommerce UX) invesztálnod?

Röviden: a konverziók növelése miatt. Az ecommerce UX ugyanis nem csak a design-ról szól, sokkal inkább az adott webshop felhasználói élményéről. A UX alapú webáruház optimalizálás célja, hogy minél könnyebben használhatóvá és szerethetővé tegye a webshopodat a célközönséged számára. Ha a vásárlóid könnyedén és egyszerűen tudnak keresni a webshopodban, könnyen megtudják találni azt a terméket, amit keresnek és egyszerűen és fennakadás mentesen tudnak vásárolni. Nem mellékes, hogy az elégedett felhasználók sokkal nagyobb eséllyel lesznek visszatérő vásárlóid.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy webshopban töltött pozitív élmény rekord sebességgel nullázható, ha csapnivaló a support, vagy a lassú és körülményes a csomagküldés, de ha globálisan nézzük, akkor ezek a folyamatok is a felhasználói élmény, pontosabban a Customer experience (CX) részét képezik és mind javíthatóak.

Összegezve, egy webáruház optimalizálása hosszútávú és optimális esetbe állandó feladat, ami komoly összegeket emészthet fel, viszont, ha tudatosan szánsz energiát vagy pénzt az optimalizálásra, hosszútávon biztosan visszahozza az árát, amivel nem csak te jársz jól, de a webáruházad felhasználói is.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak. Több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat. Imádom a versengést, ezért a legújabb hobbim a Google keresőoptimalizálás.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
Kapcsolat Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Facebook) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Twitter) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Linkedin)