Weboldal elemzés: UX és SEO audit hatékonyan

A weboldal elemzés megmutatja a weboldalad gyenge pontjait a felhasználói élmény (UX audit) és a kereső optimalizálás (SEO audit) szempontjainak figyelembevételével.

Weboldal elemzés
UX audit
SEO audit
Frissítve: 2021.04.07 - Szerző: Bakos Szabolcs

Nem vagy biztos benne, hogy megfelelő teljesítményt nyújt-a weboldalad? Úgy érzed, hogy valami nem stimmel a felületekkel de kifogytál az ötletekből? A felhasználóid gyorsan elhagyják az oldalaidat konvertálás nélkül? Szeretnéd megtudni, hogy hol vannak azok a felületi pontok ahol lehet, hogy pénzt veszítesz? A konkurencia sokszor csak egy kattintásra van, ezért a siker és a hatékonyság azon múlik, hogy a felhasználók elégedettek-e, megtudják-e találni azt, amit keresnek. Egy alapos weboldal elemzés (honlap elemzés) segíthet megoldani a problémádat.

Ahogy egy teljes körű orvosi vizsgálatnál felmérhető az emberek egészségi állapota, úgy a weboldalak és a webáruházak esetében is vannak olyan általános irányelvek, amelyek alapján végig lehet elemezni használhatóság szempontjából az adott webhely felületeit. Egy teljes körű weboldal audit nagyon jó kiindulópont lehet egy későbbi redesignhoz, személyre szabott áttervezéshez.

Egy profi elemzés nem terjengős, elméleti fejtegetéseket tartalmaz, hanem pontos, képernyőmentésekkel ellátott listákat tartalmaz a problémákról, hiányosságokról, fejlődési lehetőségekről, és mindezt különböző szempontok szerinti bontásban teszi.

A megoldás: UX és SEO audit

A hibák feltárására szolgáló módszerek a UX audit (felhasználói élmény alapú elemzés) és SEO audit (keresőoptimalizálás alapú elemzés), melyek során a weboldalad, vagy webáruházad egy teljeskörű átvizsgáláson esik keresztül, a felhasználói élmény és a keresőoptimalizálás szempontjából. A UX audit és a SEO audit önmagában nem oldja meg egy csapásra a problémákat, azonban egy látleletet, egy pontos képet ad a webhelyed jelenlegi állapotáról.

Weboldal elemzés

Miben segíthet neked a weboldal elemzés?

Rengeteg mindenben! A UX alapú elemzés (UX Audit) rámutat a weboldalad, webáruházad hibáira, gyengeségeire, azokra a pontokra, amiket érdemes lehet újragondolni, ezáltal növelheti a konverziót, hiszen a felhasználóid nagyobb valószínűséggel tudják megtalálni az az információt, amiért a weblapodra, webáruházadra érkeztek. A SEO alapú honlap elemzés (SEO Audit) a webhelyed keresőoptimalizálási problémáit deríti fel, a segítségével megértheted, hogy mik azok a tényezők amik gátolják a webhelyed sikerességét a Google találati listáiban

Ha a weboldalad nem elég gyors, nem érhető el akár mobilról is, a felhasználó nem találja eléggé megbízhatónak (például az elavult design miatt, vagy mert a böngészője kiírja, hogy “nem biztonságos”), akkor már az érdeklődés szakaszában elveszítheted potenciális vásárlóidat. Egy webáruház esetén például nagyon fontos, hogy a felhasználó eligazodjon a termékkategóriák között, meg tudja találni a keresett terméket, könnyen be tudja azt rakni a kosárba, valamint a fizetési folyamatnak is magától értetődőnek kell lennie.

Weboldal audit határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A UX audit és SEO audit nem csak abban az esetben hasznos, ha úgy érzed, hogy a weboldalad nem teljesít megfelelően. Akkor is érdemes állapotfelmérést végeztetned, ha úgy gondolod minden rendben van, hiszen minden lehet jobb, mindig van fejleszteni való egy digitális terméken, szolgáltatáson.

Ha ismered a problémákat, a diagnózist, akkor döntési helyzetbe kerülsz: az információk birtokában el fogod tudni dönteni, hogy mi a következő lépcső a weboldalad vagy webshopod fejlesztésében!

Egy weboldal vagy webshop a felhasználói élmény (UX) szempontjából akkor megfelelő, ha:

  • A használata egyszerű és egyértelmű a felhasználók számára
  • A design-ja univerzálisan használható. Figyelembe veszi a felhasználók korát, vagy bármely más típusú időleges vagy tartós képességhiányát
  • Pozitív lenyomatot hagy a felhasználókban
  • Minőségi tartalommal rendelkezik és értéket teremt. A felhasználók megbíznak a közvetített információk hitelességében
  • A felhasználók könnyen és gyorsan megtalálják, azt amit keresnek. Egyszerűen és gyorsan képesek navigálni a tartalmak között
Weboldal elemzés

Hogyan kezdődik egy weboldal elemzés, mik az első lépések?

Természetesen anélkül nem lehet elkezdeni a vizsgálódást, hogy az audit végző szakértő meg ne ismerné weboldalad, webshopod célját, a terméked, szolgáltatásod, valamint a célközönséged, ezért az elemzést érdemes egy beszélgetéssel kezdeni.

  • A célok megismerését követően az elérhető adatok begyűjtése következik:
  • Be van kötve a Google Analytics vagy más hasonló eszköz (Például Hotjar)?
  • Szoktad nézni a kommenteket Facebookon? (Vagy egyéb helyeken, ahol megjelensz)
  • Ha mobil applikációról van szó: nézed, hogy milyen értékelések érkeznek rá?
  • Van adatbázisod a beérkező emailekről, telefonos segítségkérésekről?
  • Milyen fejlesztések és SEO, keresőoptimalizálási törekvések voltak eddig?

A fenti kérdésekre kapott válaszok, mind-mind nagyon értékes kiindulópontot jelentenek egy honlap elemzés megkezdéséhez.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webáruházadat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott csomagot állítok össze számodra.

Weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit)

Milyen elemzés típusok közül választhatsz?

A lenti elemzés típusokból bármelyiket választhatod akár külön-külön is, de a leghatékonyabb megoldás, természetesen a különböző elemek kombinálása egymással.

  • Design elemzés
  • Webergonómiai elemzés
  • Heurisztikus elemzés
  • Adatokon alapuló elemzés
  • Cognitive Walkthrough
  • Content inventory
  • Tartalomelemzés
  • Tech SEO elemzés
  • Versenytárs elemzés
  • Jó gyakorlat kutatás
  • Felhasználói tesztelés

Design elemzés (UI audit)

Hiába trendi és modern a weboldalad, vagy webáruházad, ha nem konvertál. Valószínűleg nem a célközönségednek készült, vagy tele van használhatósági hibákkal, amiket nem veszel észre. Sokan esnek abba a hibába, hogy a webáruházuk, vagy weboldaluk megjelenése nem a célközönségnek készül, hanem saját maguknak. Van olyan eset is, hogy kimarad a tervezési fázis, lehet hogy nem megfelelő képességekkel rendelkező szakember tervezte a felületeket. Az is lehet nem a design-al van a probléma, hanem teljesen mással. A design elemzés (UI audit) tökéletes megoldást kínálhat a fenti problémákra.

A design elemzés (UI audit) során egy UI/UX szakértő nézi át a weboldalad, webáruházad felületeit több mint 17 év szakmai tapasztalattal, kizárólag a UI design-ra fókuszálva.

Honlap audit határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Webergonómiai elemzés

A weboldalad vagy webáruházad egyik legfontosabb és gyakran figyelmen kívül hagyott eleme, a használhatóság (Usability). Pedig egy szép weboldal önmagában semmit sem ér, ha nem használható. A használhatósággal folyamatosan foglalkozni kell, nem csak tervezéskor, hanem a weboldal vagy webáruház elkészülése után is, hiszen használhatósági problémák még a legjobban átgondolt oldalaknál is létezhetnek.

Egy weboldalnál vagy webáruháznál rengeteg dologra kell figyelned a használhatóság és a webergonómia szempontjából, ha azt szeretnéd, hogy hatékony is legyen, ne csak kidobott pénz az ablakon. Az igazán hatékony weboldalak és webáruházak arról ismerhetőek fel, hogy az első pillanatban megragadják a felhasználó figyelmét, könnyen olvashatóak és könnyű őket kezelni.

A használhatósági problémák felfedezésre találták ki a webergonómiai elemzést, vagy más néven használhatósági elemzést (usability elemzés). Ahhoz hogy a weboldalad a felhasználók és a célcsoportod számára a webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából vonzó és kívánatos legyen, tisztában kell lenned a felhasználók alapvető igényeivel, elvárásaival, valamint az alapvető webergonómiai megoldásokkal.

Ha a weboldalad vagy webáruházad nem hozza az elvárt számokat, ha úgy érzed “valami nem oké” a felületekkel, ha felhasználóid panaszkodnak, akkor érdemes egy webergonómiai elemzést végeztetned, hogy kiderüljenek mik a használhatósági problémák.

Webergonómiai tanácsadót keresel? Vedd fel velem a kapcsolatot és egy közös egyeztetés után küldök árajánlatot a weboldalad vagy webáruházad webergonómiai elemzésére.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Miről szól a webergonómiai elemzés?

A webergonómiai elemzés során azt vizsgálom, hogy a weboldalad vagy webáruházad felületei milyen problémás elemeket tartalmaznak, mennyire könnyen használhatóak és hogy megfelelnek-e az elvárt üzleti céloknak. A használhatósági elemzés során nem csak a lehetséges hibákat azonosítom, hanem konkrét javaslatokat is teszek a problémák megoldására.

A webergonómia elemzés segít rávilágítani a weboldalad vagy webáruházad felületeinek problémáira, melyek javítása az alábbi előnyökkel járhat:

  • Használhatóbb felületek
  • Növekedő konverzió
  • Növekedő eladások
  • Magasabb felhasználói élmény
  • Több felhasználó
  • Magasabb márkaismertség

Webergonómiai elemzés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Heurisztikus elemzés

A Heurisztika az ógörög heureszisz szóból származik, ami “rátalálást” jelent. A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző szempontok alapján (például: navigáció, űrlapok alkalmazása, felhasználói célok támogatása, nyelvezet, megbízhatóság, vizuális design és az oldalak elrendezése, felhasználók támogatása, hibakezelés stb.) A bonyolultnak tűnő név mögött nagyon egyszerű koncepció van: azt elemzi, hogy bizonyos, előre meghatározott szempontok szerint mennyire teljesít jól a webes megjelenésed, digitális terméked, szolgáltatásod. Ilyen szempont például, hogy felhasználóbarát űrlapok vannak-e a weboldalon (ezen is múlik például a webáruházad hatékonysága: a megrendelésre használható űrlapnak egyértelműnek és könnyen használhatónak kell lennie).

Adatokon alapuló elemzés

A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző analitikai eszközök segítségével - így például: Google Analytics, HotJar, Mouseflow, Inspectlet. Az adatok előnye, hogy képesek rámutatni problémás pontokra a weboldalon belül, például: melyek azok az aloldalak, ahol a legtöbb potenciális ügyfelet, felhasználót veszíted el?

Cognitive Walkthrough

Szakértő általi feladatmegoldás a weboldaladon, a hibák és problémák feltárása, valamint a fentiek alapján néhány órás tanácsadás, az eredmények értékelése. Magyarul Kognitív bejárás: ennek során előre meghatározott tipikus feladatokat old meg a UX szakértő, például termék kosárba rakása, egy adott termékoldal webáruházon belüli megtalálása, és azt nézi, hogy a feladatok megoldása során milyen problémákba ütközik, mely pontokon lehetne javítani a jobb felhasználói élmény érdekében.

Napjainkban már alapkövetelmény a reszponzív webdesign, azaz egy modern weboldalnak vagy webáruháznak lehetőleg a legtöbb ismert okoseszközön már jól kell működnie és jól kell kinéznie. A weboldal és webáruház UX audit során az (asztali számítógép, laptop) nézetek mellett, a mobil és tablet verziók is ellenőrzés alá kerülnek.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladra vagy webáruházadra is ráférne egy mobileszközöket is figyelembe vevő vizsgálat, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal audit csomagot állítok össze számodra, vedd fel velem a kapcsolatot.

UX Audit

További elemzés alapú szolgáltatási elemek

A személyre szabott weblap elemzés előnye, hogy csak olyan szolgáltatások vannak a csomagban, amik konkrétan a te helyzetedben hasznosak), például:

  • Content inventory (tartalom leltár) készítése
  • Tartalomelemzés
  • Tech SEO elemzés
  • Versenytárs elemzés
  • Jó gyakorlatok kutatása és ajánlása

Content inventory (tartalom leltár)

A módszertan lényege, hogy készül egy szisztematikus, táblázatos felmérés a weboldalad, webshopod tartalmáról: milyen oldalak vannak, hogyan linkelődnek egymásba, hol vannak elavult tartalmak, sehova nem vezető linkek, hiányzó vagy hibás képek stb. Ez a leltár bármilyen további tartalomelemző módszernek jó kiindulópontja lehet.

Tartalomelemzés

A weboldalad, webáruházad szöveges és képi (fénykép, illusztráció, ábra, diagram) tartalmának vizsgálata arra fókuszál, hogy a tartalom:

  • mennyire segíti a felhasználókat a feladataik elvégzésében, és milyen képet alakít ki a felhasználókban (pl. egy webáruház esetén a vásárlóban)
  • megfelelően vezeti-e felhasználókat a konverziót jelentő lépések felé
  • közvetíti-e azt az irányvonalat, amelyet te (és a márkád) képviselsz
  • mennyire keresőbarát a tartalom, szerepelnek-e benne a számodra fontos kulcsszavak
  • van-e elegendő mennyiségű (és minőségű) tartalmad, amelyben fellelhetők ezek a kulcsszavak

UX audit határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Keresőoptimalizálás (SEO audit) honnan érkeznek a felhasználók?

Valószínűleg a bejáratott bankod weboldalának vagy a kedvenc online újságodnak a címét már fejből tudod, és egyszerűen csak elkezded beírni a böngésződ keresősávjába. De mi a helyzet abban az esetben, ha egy új terméket, szolgáltatást szeretnél igénybe venni, vagy vásárolni szeretnél valamit az interneten? Ebben az esetben jön képbe a Google keresője, mely tulajdonképpen egy egyetlen mezőből álló webes űrlap.

Webáruház elemzés

A Google találati listájában elfoglalt hely nagyon sok szemponttól függ. A keresőoptimalizálás alapú elemzés (SEO Audit) során a SEO szakértő számos olyan tényezőt megvizsgál, ami a weboldalad, vagy webshopod helyezését befolyásolja a Google-ben. A SEO alapú elemzés során arra is válaszokat kaphatsz, hogy egy korábban jól teljesítő weblapod , webshopod miért részesült büntetésben, miért esett vissza több helyet a találati listában.

A cél, hogy minőségi, a felhasználóknak valóban értéket teremtő tartalommal, és megfelelő technikai beállításokkal érj el előkelőbb helyet. A weboldal sebessége az egyik olyan tényező, mely befolyásolja a helyezést.

Sebesség (Pagespeed) mérése

A Google által felállított rangsorban a gyorsabb oldalak előkelőbb helyezést foglalhatnak el. A weboldal, audit része annak feltárása, hogy milyen elemek, szerkezeti sajátosságok okozhatják a lassulást. Lassulást például okozhat a nem megfelelő képformátumok használata, a reszponzív, mobil kijelzőre optimalizált képek hiánya vagy a JavaScript kódok nem megfelelő alkalmazása.

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) protokoll alkalmazása

Például a Chrome böngésző már 2017 eleje óta “Nem biztonságos”-ként jelöli az olyan oldalakat, amelyek nem alkalmazzák. Lényege, hogy a kapcsolat a két végpont között titkosított, ez azért is fontos, mert például egy webáruház esetén vagy bármilyen termékmegrendelő űrlapnál személyes adatokat és akár bankkártya adatokat is megad a felhasználó a rendelés leadásakor.

Duplikált tartalmak feltérképezése

A fent említett Content inventory (tartalom leltár) elkészítésekor is megtörténik ez a folyamat. Ugyanakkor nem csak az problémás, ha a saját weboldalad, webáruházad tartalmazza ugyanannak a cikknek, leírásnak több példányát, természetesen más weboldalak tartalmának átvétele is problémás (és utóbbi szerzői jogi kérdéseket is felvethet).

HTML kód megfelelőségének ellenőrzése

Például title és meta description ki van-e töltve; alt tag-ek kielégítően leírják-e, mik vannak a képeken, title paramaméterek szerepelnek-e a linkeken. Ezek a dolgok apróságnak tűnnek és általában el is hanyagolják a fejlesztők őket, hosszútávon viszont fontos szerepük lehet. Egy alapos SEO audit segíthet a feltárásukban.

SEO audit határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Versenytársak elemzése (Competitor analysis)

További lehetséges szolgáltatái selem a honlap elemzés részeként a versenytársak elemzése (competitor analysis). Az elemzés eredményeként táblázatos formában kaphatsz egy kimutatást arról, hogy mi a versenytársak weboldalainak fő értékajánlata, mik a fő erősségei és gyengeségei, milyen tartalmaik vannak, miben térnek el a többi hasonló terméktől vagy szolgáltatástól.

Jó gyakorlatok kutatása (Best Practice kutatás)

Ahogy már említettem, a mindenre kiterjedő weboldal audit megoldási javaslatokat is kínál, ennek kiegészítéseként, valamint egy jövőbeli redesign kiindulópontjaként, érdemes lehet a bevált felhasználói felületi megoldásokat, jó gyakorlatokat összegyűjteni, és a feltárt problémák szerint csoportosítva rendszerezni.

Ha szeretnéd növelni a weboldalad, webáruházad hatékonyságát és konverzióját, SEO szempontból is szeretnél fejlődni (hogy minél többen jöjjenek Google keresésből), és még ráadásul a felhasználók, ügyfelek érdekeit is szem előtt tartod, akkor a UX Audit és a SEO audit leghatékonyabb kiindulópont! Vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott honlap audit csomagot állítok össze számodra.

Webáruház elemzés

Mit kapsz egy teljes körű honlapelemzés végén?

Ahogy azt is orvosa válogatja, hogy miket és milyen részletességgel ír bele egy diagnózisba, úgy a teljeskörű elemzés eredményeként létrejövő dokumentumok tartalma, megjelenési formája is eltér attól függően, hogy ki végezte el a weboldal, webáruház elemzését. Én például úgy készítem el az elemzést, hogy a végén az alábbi elemek mindenképpen belekerülnek az audit összefoglalásába:

  • Eredmények részletes ismertetése
  • Problémák jelzése (külön megjelölöm azokat, amiket kritikusnak tartok)
  • Ez egyes választott módszertanok külön dokumentumban részletezve
  • Ajánlások, megoldási javaslatok a jövőre nézve
  • Következő lehetséges lépések a weboldalad, webáruházad fejlesztésére

A honlapelemzést végző szakértő kiválasztásánál a szolgáltatás ára mellett tehát azt is érdemes figyelembe venni, hogy mi jön létre az Audit eredményeképp. A megfelelő szoftverekkel pár kattintással elvégezhető, sok esetben látványos riportok önmagukban nem alkalmasak arra, hogy feltárják a problémákat, fontossági sorrendbe rakott megoldási javaslatokat pedig nem tartalmaznak.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webshopodat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal audit, honlap elemzés, vagy webáruház elemzés csomagot állítok össze számodra.

Teljes körű honlapelemzés

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webergonómia és a használhatóság alapkövetelményei, weboldal elemzés szempontjából

Kíváncsi vagy mik azok a UX használhatósági alapkövetelmények, amiket figyelembe szoktam venni, a webergonómiai elemzéseim során? Mutatok párat.

Reszponzivitás

A tartalomfogyasztási szokások megváltoztak. A felhasználók nagy része ma már nem csak a számítógép előtt ülve böngészi a weboldalakat. Az okostelefonok és a tabletek elterjedésének következtében, egyre többen használják a kis felületeket böngészésre és vásárlásra. Értelemszerűen ma már webergonómiai alapkövetelmény, hogy a weboldalad megfelelően jelenjen meg a legelterjedtebb multimédiás eszközökön is. Erre a legalkalmasabb technológia jelenleg a reszponzív webdesign. A kifejezés azt jelenti, hogy a weboldal reszponzív “rugalmas” dizájnnal készül el, mely alkalmazkodik a multimédiás eszközök (asztali számítógép, notebook, tablet, mobiltelefon) különböző felbontásaihoz. Az elemzés során, átnézem az oldalaid reszponzív töréspontjait, valamint átvizsgálom, hogy a struktúrális elemek, a kulcsfontosságú CTA elemek és a navigációs elemek megfelelően jelennek-e meg mobil, tablet, illetve a monitorok felületein.

Minőségi webes megjelenés

Az első benyomás mindig fontos. Ha egy weboldal vagy webáruház valamelyik oldalára érkezel, használhatóság (Usability) szempontjából az egyik legmeghatározóbb dolog a külső megjelenés, a minőségi webdesign. Weboldalad vagy webshopod felületeit mindig körültekintően tervezd meg, vagy terveztesd meg, a megfelelő szakember segítségével. A jó design könnyen fogyaszthatóvá varázsolja a tartalmat. A túldesignolt weblapok viszont nehezen emészthetőek, hiszen a túlzásba vitt dizájnelemek elvihetik a fókuszt a lényeges részekről. Webergonómia szempontjából próbálj fókuszálni a tartalmi részek könnyen fogyaszthatóvá tételére. A honlap audit, webshop audit során átnézem designer szemmel a kulcsfontosságú oldalaid felületeit mobilon és desktopon és megjegyzéseket teszek a nem megfelelően kivitelezett, vagy túlzásba vitt vizuális elemekre, javaslatokkal.

Honlap és webshop használhatósági elemzés

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Könnyen kezelhető, felhasználóbarát felület

Ha a weboldalad vagy a webshopod felületei webergonómia szempontjából nem egyértelműek, nehezen kezelhetőek, akkor frusztrációt okozhatnak a felhasználókban. Törekedj a minél egyszerűbb letisztult felületek kivitelezésére. A felhasználók nagy része tovább áll, ha nem találják meg egyből amit keresnek.

Médiaelemek következetes használata

Fontos, hogy a weboldaladon elhelyezett képek, animációk, videók számával bánj csínján. Ne a design határozza meg a tartalmat, hanem pont fordítva, a tartalom határozza meg a designt. Kövesd „a kevesebb több” elvet, képek, design elemek használatakor. Ez használhatósági (Usability) és webergonómiai kritérium.

A weboldal audit során, a fenti két alapvető szabály figyelembevételével teszek javaslatokat, ha problémás részeket találok.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Átlátható és logikus oldalak, tartalmak

Webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából a weboldaladat érdemes funkcionális részekre osztani, hiszen az egy jó dolog, ha a látogatóid egy vizuálisan jól átlátható, megfelelően strukturált weblap, vagy webshop képével találkoznak először. A részekre osztás azt jelenti, hogy a webáruházad, vagy weboldalad egyes részein jól körülhatárolható funkciók helyezkednek el,lehetőleg minden oldalon ugyanazon a helyen.

A tartalmaidat mindig szervezetten kínáld a látogatóid számára. Fontos, hogy már a menüpontok átolvasásakor körvonalazódjon a látogatóban, hogy milyen tartalommal találkozhat. Használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából a felhasználók azokat az oldalakat szeretik melyek tartalmi struktúrája könnyen átlátható.

Rengeteg weblapnál, vagy webshopnál találkozom azzal a problémával, hogy a tartalom nehezen szkennelhető, nehezen olvasható, a szövegek apró betűvel vannak írva. Mindig törekedj arra, hogy a weblapod tartalma logikusan felépített és könnyen olvasható legyen. Használj minél nagyobb betűket a kenyérszövegekhez. A fejlécek mindig legyenek vizuálisan könnyen megkülönböztethetőek a kenyérszövegtől és máris tettél egy fontos webergonómiai lépést.

Logikus oldalstruktúra

A sitemap tulajdonképpen a weblapod oldalainak kapcsolódási rendszere. Ha az oldalaid nem logikusan kapcsolódnak egymáshoz, hanem össze-vissza, akkor a felhasználók össze fognak zavarodni a weblapod böngészése közben. A webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából fontos, hogy a struktúra és a navigáció szorosan kapcsolódjon egymáshoz, ezért mind a navigációt, mind a struktúrát a lehető leglogikusabban próbáld megtervezni. Az oldalstruktúrát és a sitemap-et mindig tüzetesen átnézem a honlap elemzés során.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Egyértelmű navigáció

Webergonómiai probléma a weblapok nagy részénél, hogy a tájékozódás, a navigáció nem egyértelmű, ezért a felhasználók gyakran el szoktak tévedni. Ez rendkívül frusztráló dolog, ami általában a weblap elhagyásával végződik. Fontos, hogy a továbbhaladáshoz és a visszalépéshez az útvonalak mindig egyértelműek legyenek. A felhasználók mindig lássák éppen mely menüponton belül tartózkodnak.

Sokan szeretik telezsúfolni a navigációs menüjüket linkekkel, ami ettől hosszú lesz és apró betűs. Az ilyen sok pontból álló menü fárasztó lehet, hiszen a látogatóknak át kell nézniük az összes menüpontot, hogy megértsék milyen lehetőségeik vannak a weboldalon. A fókusz gyakran elveszhet emiatt, és a látogatók tovább állhatnak. Webergonómia szempontjából ha teheted, használj kevés menüpontot, vagy ha ez nem kerülhető el, akkor használj hamburger menüt.

Manapság a legtöbb felhasználó már mobilról és tablet-ről böngészi a tartalmakat. A mai modern weblapoknak könnyű és egyszerű navigációval kell rendelkezniük a különböző multimédiás mobil eszközökön is. Érdemes törekedned a minél egyszerűbb és átláthatóbb navigációra, hiszen ha a navigálás nem egyértelmű a felhasználók nem fognak tudni tartalmakat elérni és elhagyhatják a weblapot.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Könnyen és gyorsan megszerezhető információ

A weben böngésző felhasználók elsősorban információszerzés céljából keresnek. Számukra az információ gyors és hatékony megszerzése az elsődleges cél. Használhatósági (Usability) és webergonómiai szempontok figyelembevételével tehát az érdemi és lényeges tartalmaidat érdemes kiemelni és jól láthatóvá tenni. Fontos hogy kiemelt tartalmaidat könnyen és gyorsan el lehessen érni, ezért kiemelten ügyelj az oldalak sebességére.

Jól megfogalmazott szövegek

A használhatósági (Usability) kutatások szerint a felhasználók nagy része csak a cikkek elejét olvassa el. A felhasználók türelmetlenek és azonnal információhoz akarnak jutni. Szövegeidet tömören, egyszerűen és világosan fogalmazd meg. Mindig a legfontosabb információval kezdj és csak aztán fejtsd ki a lényeget.

Megfelelően használt white space

White space, negative space (üres tér, negatív tér) leegyszerűsítve egy olyan területet jelent, amelyen nem található semmilyen tartalom vagy képi elem, egyszerűen üres. A megfelelő white space használata segíti a megfelelő webergonómiát, segíthet fókuszáltabbá tenni a kiemelt tartalmakat és segítségével könnyeben olvashatóbbá teheted a weblapodat. Emeld ki az elemeket hatékonyan a white space használatával.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Jól megválasztott tipográfia

Ahhoz, hogy a látogatóid könnyen el tudják olvasni a weboldalad szöveges részét, igen körültekintően kell bánnod a betűtípusokkal, a betűk méretével, a betűk színével és háttérszínével. A használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából fontos hogy a szövegek kontrasztosak, jól olvashatóak legyenek. Világos háttérre sötét betűszínt, sötét háttérre pedig világos betűszínt használj.

Megfelelő színek, kontraszt

Egy weblap megfelelő színeinek kiválasztásához különböző szempontokat kell figyelembe venni. Ebből az egyik legfontosabb szempont az, hogy a különböző színek máshogy hatnak pszichológiailag a felhasználókra. Mielőtt színt választanál a weblapodhoz mindig gondold át, hogy mit szeretnél a márkáddal sugallni, kifejezni a látogatóid felé. Az üzleti weblapok által leggyakrabban használt szín például a kék. A kék megbízhatóságot és biztonságot sugall. A webergonómia szempontjából fontos, hogy megfelelő színeket válassz a weblapodhoz.

Minőségi képek

Ha egy weboldalon túl sok fotó vagy kép van használva, akkor bizony elterelődhet a fókusz a lényegi részekről, és ez nem tesz jót a webergonómiának és a használhatóságnak (Usability). Kevés de jó minőségű fotót érdemes használni. A rossz minőségű képek, fotók rendkívül le tudják rontani egy weboldal színvonalát. Egy üzleti weboldalhoz például nem célszerű elvont, a témához nem illő fotókat választani csak azért mert más weboldalakon is üzletemberek vannak. A fotók mindig témába vágjanak.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Jól megválasztott tagline

A weblapokon a felhasználó az esetek 90%-ban a tagline-nal találkozik először. A tagline a weblapok fejlécében elhelyezkedő pár mondat, mely segít abban, hogy megértsd, miről is szól az adott weblap, vagy webshop. Webergonómia szempontjából a tagline egy nagyon fontos elem, hiszen ezzel a felhasználóidnak segítesz. Az emberek nagy része 2-8 mp alatt továbbáll, ha nem tudja eldönteni miről szól egy weblap. A weboldal audit, webshop audit során, mindig ellenőrzöm a tagline-okat, és segítek a megfelelő megfogalmazásukban, ha nem elég egyértelműek,

Könnyen felismerhető gombok

Mindig ügyelj arra, hogy a weblapon elhelyezett gombok jól elkülönített színűek legyenek és jól látható helyen helyezkedjenek el. Minél logikusabban tudod elhelyezni a gombokat, annál nagyobb százalékban fogják kattintani azokat a felhasználóink. Webergonómia szempontjából kerüld a sok gomb használatát és törekedj arra, hogy minél kevesebb fajtájú szerepeljen a weboldaladon.

Könnyen felismerhető linkek

A weboldaladon található linkek színe mindig legyen egységes és jól elkülönülő a kenyérszövegtől, hogy a felhasználók mindig tudják, hogy linkkel találkoztak. Természetesen vannak kitételek a link színek használatával kapcsolatban is, de ezeket a legtöbb esetben csak szakképzett designer fogja tudni felbecsülni a számodra.

Végezetül pedig, még pár gyors tipp, amikre nem árt ha figyelsz!

Limitált közösségi linkek

Sokan szeretik telepakolni az oldalaikon megmaradt üres helyeket mindenféle social ikonokkal, linkekkel, aminek sajnos általában az a vége, hogy elterelik a fókuszt a lényeges tartalmi részekről. A social gombok, linkek természetesen hasznosak, de csak módjával használd őket, mert ronthatják a használhatóságot (Usability) és a webergonómiát!

Egyszerű bővíthetőség, módosíthatóság

A minőségi weblapok megfelelő stratégiával hosszútávra készülnek. Ezért kulcsfontosságú a könnyű bővíthetőség és az egyszerű módosíthatóság. Mindig tájékozódj mielőtt rendszert választasz a weblapodhoz. A sablonokra épülő rendszerek olcsóak és gyorsan elkészülnek, de nehezen módosíthatóak és bővíthetőek hosszútávon.

Kompatibilitás a különböző böngészőkkel

Hiába szép és jó a weblapod, ha nincs optimalizálva és nem jelenik meg rendesen a legnépszerűbb böngészőkben. Sajnos a böngészők nem minden kódot értelmeznek egyformán és a szabványokat sem egyformán tartják be. A jelenség miatt bizony nagy esély van arra, hogy a weboldalad nem ugyanúgy fog megjelenni a különböző típusú böngészőkben. A webergonómiai probléma elkerülése végett érdemes tesztelni weblapodat még a publikus megjelenés előtt és javítani a kompatibilitási hibákat.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Összegzés

A fentiekből is láthatod, hogy nem egyszerű történet egy webáruház, vagy honlap elemzése UX szempontok alapján. Ha további webergonómiával, felhasználói élménnyel (UX design) kapcsolatos cikket szeretnél olvasni, bátran lapozd át a blogomat, nem fogsz csalódni. Ha kérdései lennének, vedd fel velem a kapcsolatot és próbálok segíteni.

Gyakori kérdések


Mire jó a SEO és UX alapú weboldal elemzés?

A SEO alapú elemzés (SEO audit) segít felderíteni a webshopod, vagy weboldalad keresőoptimalizálás alapú problémáit. A UX alapú elemzés (UX audit) a hagyományos keresőoptimalizálás alapú elemzéssel szemben, a weboldalad, vagy webáruházad felületeire és azok működésére koncentrál. A kettő kombinációja pedig teljes körű képet ad a hiányosságokról.

Mennyibe kerül a SEO és UX alapú weboldal elemzés?

A weboldal elemzés vagy webshop elemzés a vizsgálandó oldalak mennyiségétől és a választott audit szolgáltatások kombinációjából tevődik össze, ezért az árazás minden esetben egyedi. Kérj egyedi árajánlatot!


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak. Több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat. Imádom a versengést, ezért a legújabb hobbim a Google keresőoptimalizálás.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
Kapcsolat Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Facebook) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Twitter) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Linkedin)