
Nem vagy biztos benne, hogy megfelelő teljesítményt nyújt-a weboldalad vagy a webáruházad? Úgy érzed, hogy valami nem stimmel a felületekkel de kifogytál az ötletekből? A felhasználóid gyorsan elhagyják webshopodat konvertálás nélkül? Szeretnéd megtudni, hogy hol vannak azok a felületi pontok ahol lehet, hogy pénzt veszítesz? Egy alapos weboldal elemzés, vagy webáruház elemzés (UX Audit) segíthet megoldani a problémádat. A konkurencia sokszor csak egy kattintásra van, ezért a siker és a hatékonyság azon múlik, hogy a felhasználóid elégedettek-e, megtudják-e találni azt, amit keresnek, el tudnak-e igazodni a weblapodon, vagy webáruházad felületein.
Ahogy egy teljeskörű orvosi vizsgálatnál felmérhető az emberek egészségi állapota, úgy a weboldalak és a webáruházak esetében is vannak olyan általános irányelvek, amelyek alapján végig lehet elemezni használhatóság szempontjából az adott webáruház vagy weboldal felületeit. Egy általános weblap elemzés vagy webáruház elemzés (UX Audit) nagyon jó kiindulópont lehet egy későbbi redesignhoz, személyre szabott áttervezéshez.
A jó weboldal elemzés (UX Audit) nem terjengős, elméleti fejtegetéseket tartalmaz, hanem pontos, képernyőmentésekkel ellátott listákat tartalmaz a problémákról, hiányosságokról, fejlődési lehetőségekről, és mindezt különböző szempontok szerinti bontásban teszi.
A hibák feltárására szolgáló módszer a UX Audit (User Experience Audit), mely során a weboldalad, vagy webáruházad egy teljeskörű átvizsgáláson esik keresztül, a felhasználói élmény szempontjából. A weboldal elemzés és a webáruház elemzés önmagában nem oldja meg egy csapásra a problémákat, azonban egy látleletet, egy pontos képet ad a weblapod vagy webáruházad jelenlegi állapotáról.
A UX alapú weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit) rámutat a weboldalad, webáruházad hibáira, gyengeségeire, azokra a pontokra, amiket érdemes lehet újragondolni, ezáltal növelheti a konverziót, hiszen a felhasználóid nagyobb valószínűséggel tudják majd elvégezni azt a feladatot, amiért a weblapodra, webáruházadra érkeztek.
Egy webáruház esetén például nagyon fontos, hogy a felhasználó eligazodjon a termékkategóriák között, meg tudja találni a keresett terméket, könnyen be tudja azt rakni a kosárba, valamint a fizetési folyamatnak is magától értetődőnek kell lennie. Ha a weboldalad nem elég gyors, nem érhető el akár mobilról is, a felhasználó nem találja eléggé megbízhatónak (például az elavult design miatt, vagy mert a böngészője kiírja, hogy “nem biztonságos”), akkor már az érdeklődés szakaszában elveszítheted potenciális vásárlóidat.
A weboldal elemzés (UX Audit) nemcsak abban az esetben hasznos, ha úgy érzed, hogy a weboldalad vagy webáruházad nem teljesít megfelelően. Akkor is érdemes állapotfelmérést végeztetned, ha úgy gondolod minden rendben a weboldaladon vagy webáruházadon, hiszen minden lehet jobb, mindig van fejleszteni való egy digitális terméken, szolgáltatáson.
Ha ismered a problémákat, a diagnózist, akkor döntési helyzetbe kerülsz: az információk birtokában el fogod tudni dönteni, hogy mi a következő lépcső a weboldalad fejlesztésében!
A UX alapú weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX audit) a hagyományos marketing alapú elemzéssel szemben, a weboldalak, webáruházak felületeire, azok működésére koncentrál, ezen belül is konkrétan a felhasználói élményre (UX). Minél könnyebben használható weboldalad vagy webáruházad, minél jobb a felhasználói élmény (UX) a felhasználóid annál nagyobb eséllyel fognak visszatérni.
A UX alapú weboldal elemzés, webáruház elemzés legnagyobb erőssége, hogy skálázható. A skálázhatóság azt jelenti, hogy több fajta elemzési szolgáltatásból tevődik össze a teljes körű UX audit szolgáltatás. A példának okáért, a fenti szolgáltatási elemekből bármelyiket választhatod akár külön-külön is, de a leghatékonyabb megoldás, természetesen a különböző elemek kombinálása egymással.
Természetesen anélkül nem lehet elkezdeni a vizsgálódást, hogy a UX szakértő meg ne ismerné weboldalad célját, a terméked, szolgáltatásod, valamint a célközönséged, ezért az elemzést érdemes egy beszélgetéssel kezdeni.
A fenti kérdésekre kapott válaszok, mind-mind nagyon értékes kiindulópontot jelentenek a weblap elemzés megkezdéséhez.
Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webáruházadat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra.
Hiába trendi és modern a weboldalad, vagy webáruházad, ha nem konvertál. Valószínűleg nem a célközönségednek készült, vagy tele van használhatósági hibákkal, amiket nem veszel észre. Sokan esnek abba a hibába, hogy a webáruházuk, vagy weboldaluk megjelenését nem a célközönségnek készíttetik, hanem saját maguknak. Van olyan eset is, hogy kimarad a tervezési fázis, lehet hogy nem megfelelő képességekkel rendelkező szakember tervezte a felületeket. Az is lehet nem a design-al van a probléma, hanem teljesen mással. A design elemzés (UI audit) tökéletes megoldást kínálhat a fenti problémákra.
A design elemzés (UI audit) során egy UI/UX szakértő nézi át a weboldalad, webáruházad felületeit több mint 17 év szakmai tapasztalattal, kizárólag a UI design-ra fókuszálva.
A weboldalad vagy webáruházad egyik legfontosabb és gyakran figyelmen kívül hagyott eleme, a használhatóság (Usability). Pedig egy szép weboldal önmagában semmit sem ér, ha nem használható. A használhatósággal folyamatosan foglalkozni kell, nem csak tervezéskor, hanem a weboldal vagy webáruház elkészülése után is, hiszen használhatósági problémák még a legjobban átgondolt oldalaknál is létezhetnek.
Egy weboldalnál vagy webáruháznál rengeteg dologra kell figyelned a használhatóság és a webergonómia szempontjából, ha azt szeretnéd, hogy hatékony is legyen, ne csak kidobott pénz az ablakon. Az igazán hatékony weboldalak és webáruházak arról ismerhetőek fel, hogy az első pillanatban megragadják a felhasználó figyelmét, könnyen olvashatóak és könnyű őket kezelni.
A használhatósági problémák felfedezésre találták ki a webergonómiai elemzést (Weboldal audit) vagy más néven használhatósági elemzést (usability elemzés). Ahhoz hogy a weboldalad a felhasználók és a célcsoportod számára a webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából vonzó és kívánatos legyen, tisztában kell lenned a felhasználók alapvető igényeivel, elvárásaival, valamint az alapvető webergonómiai megoldásokkal.
Ha a weboldalad vagy webáruházad nem hozza az elvárt számokat, ha úgy érzed “valami nem oké” a felületekkel, ha felhasználóid panaszkodnak, akkor érdemes egy webergonómiai elemzést (Weboldal audit) végeztetned, hogy kiderüljenek mik a használhatósági problémák.
Webergonómiai tanácsadót keresel? Vedd fel velem a kapcsolatot és egy közös egyeztetés után küldök árajánlatot a weboldalad vagy webáruházad webergonómiai elemzésére.
A webergonómiai elemzés során azt vizsgálom, hogy a weboldalad vagy webáruházad felületei milyen problémás elemeket tartalmaznak, mennyire könnyen használhatóak és hogy megfelelnek-e az elvárt üzleti céloknak. A használhatósági elemzés során nem csak a lehetésges hibákat azonosítom, hanem konkrét javaslatokat is teszek a problémák megoldására.
A webergonómia elemzés (weboldal audit, webhop audit) segít rávilágítani a weboldalad vagy webáruházad felületeinek problémáira, melyek javítása az alábbi előnyökkel járhat:
A Heurisztika az ógörög heureszisz szóból származik, ami “rátalálást” jelent. A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző szempontok alapján (például: navigáció, űrlapok alkalmazása, felhasználói célok támogatása, nyelvezet, megbízhatóság, vizuális design és az oldalak elrendezése, felhasználók támogatása, hibakezelés stb.) A bonyolultnak tűnő név mögött nagyon egyszerű koncepció van: azt elemzi, hogy bizonyos, előre meghatározott szempontok szerint mennyire teljesít jól a webes megjelenésed, digitális terméked, szolgáltatásod. Ilyen szempont például, hogy felhasználóbarát űrlapok vannak-e a weboldalon (ezen is múlik például a webáruházad hatékonysága: a megrendelésre használható űrlapnak egyértelműnek és könnyen használhatónak kell lennie).
A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző analitikai eszközök segítségével - így például: Google Analytics, HotJar, Mouseflow, Inspectlet. Az adatok előnye, hogy képesek rámutatni problémás pontokra a weboldalon belül, például: melyek azok az aloldalak, ahol a legtöbb potenciális ügyfelet, felhasználót veszíted el?
Szakértő általi feladatmegoldás a weboldaladon, a hibák és problémák feltárása, valamint a fentiek alapján néhány órás tanácsadás, az eredmények értékelése. Magyarul Kognitív bejárás: ennek során előre meghatározott tipikus feladatokat old meg a UX szakértő, például termék kosárba rakása, egy adott termékoldal webáruházon belüli megtalálása, és azt nézi, hogy a feladatok megoldása során milyen problémákba ütközik, mely pontokon lehetne javítani a jobb felhasználói élmény érdekében.
Napjainkban már alapkövetelmény a reszponzív webdesign, azaz egy modern weboldalnak vagy webáruháznak lehetőleg a legtöbb ismert okoseszközön már jól kell működnie és jól kell kinéznie. A weboldal elemzés vagy webáruház elemzés (UX Audit) során az (asztali számítógép, laptop) nézetek mellett, a mobil és tablet verziók is ellenőrzés alá kerülnek.
Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladra vagy webáruházadra is ráférne egy mobileszközöket is figyelembe vevő vizsgálat, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra, vedd fel velem a kapcsolatot.
A személyre szabott weblap elemzés előnye, hogy csak olyan szolgáltatások vannak a csomagban, amik konkrétan a te helyzetedben hasznosak), például:
A módszertan lényege, hogy készül egy szisztematikus, táblázatos felmérés a weboldalad, webáruházad tartalmáról: milyen oldalak vannak, hogyan linkelődnek egymásba, hol vannak elavult tartalmak, sehova nem vezető linkek, hiányzó vagy hibás képek stb. Ez a leltár bármilyen további tartalomelemző módszernek jó kiindulópontja lehet.
A weboldalad, webáruházad szöveges és képi (fénykép, illusztráció, ábra, diagram) tartalmának vizsgálata arra fókuszál, hogy a tartalom:
Valószínűleg a bejáratott bankod weboldalának vagy a kedvenc online újságodnak a címét már fejből tudod, és egyszerűen csak elkezded beírni a böngésződ keresősávjába. De mi a helyzet abban az esetben, ha egy új terméket, szolgáltatást szeretnél igénybe venni, vagy vásárolni szeretnél valamit az interneten? Ebben az esetben jön képbe a Google keresője, mely tulajdonképpen egy egyetlen mezőből álló webes űrlap.
A Google találati listájában elfoglalt hely nagyon sok szemponttól függ. A weblap elemzés (UX Audit) során a UX és webdesign szakértő számos olyan tényezőt megvizsgál, ami a helyezést befolyásolja. A weboldal elemzés során arra is válaszokat kaphatsz, hogy egy korábban jól teljesítő weblapod miért részesült büntetésben, miért esett vissza több helyet a találati listában.
A cél, hogy minőségi, a felhasználóknak valóban értéket teremtő tartalommal, és megfelelő technikai beállításokkal érj el előkelőbb helyet. A weboldal sebessége az egyik olyan tényező, mely befolyásolja a helyezést.
A Google által felállított rangsorban a gyorsabb oldalak előkelőbb helyezést foglalhatnak el. A weboldal, webáruház elemzésének része annak feltárása, hogy milyen elemek, szerkezeti sajátosságok okozhatják a lassulást. Lassulást például okozhat a nem megfelelő képformátumok használata, a reszponzív, kisebb kijelzőre optimalizált képek hiánya vagy a JavaScript kódok nem megfelelő alkalmazása.
Például a Chrome böngésző már 2017 eleje óta “Nem biztonságos”-ként jelöli az olyan oldalakat, amelyek nem alkalmazzák. Lényege, hogy a kapcsolat a két végpont között titkosított, ez azért is fontos, mert például egy webáruház esetén vagy bármilyen termékmegrendelő űrlapnál személyes adatokat és akár bankkártya adatokat is megad a felhasználó a rendelés leadásakor.
A fent említett Content inventory (tartalom leltár) elkészítésekor is megtörténik ez a folyamat. Ugyanakkor nem csak az problémás, ha a saját weboldalad, webáruházad tartalmazza ugyanannak a cikknek, leírásnak több példányát, természetesen más weboldalak tartalmának átvétele is problémás (és utóbbi szerzői jogi kérdéseket is felvethet).
Például title és meta description ki van-e töltve; alt tag-ek kielégítően leírják-e, mik vannak a képeken, title paramaméterek szerepelnek-e a linkeken. Ezek a dolgok apróságnak tűnnek és általában el is hanyagolják a fejlesztők őket, hosszútávon viszont fontos szerepük lehet. Egy alapos weboldal elemzés, webáruház elemzés segíthet a feltárásukban.
További lehetséges szolgáltatáselem a weboldal elemzés (UX Audit) részeként a versenytársak elemzése (competitor analysis). Az elemzés eredményeként táblázatos formában kaphatsz egy kimutatást arról, hogy mi a versenytársak weboldalainak fő értékajánlata, mik a fő erősségei és gyengeségei, milyen tartalmaik vannak, miben térnek el a többi hasonló terméktől vagy szolgáltatástól.
Ahogy már említettem, a jó UX Audit megoldási javaslatokat is kínál, ennek kiegészítéseként, valamint egy jövőbeli redesign kiindulópontjaként érdemes lehet a bevált felhasználói felületi megoldásokat, jó gyakorlatokat összegyűjteni, és a weboldal elemzés (UX Audit) során feltárt problémák szerint csoportosítva rendszerezni.
Ha szeretnéd növelni a weboldalad, webáruházad hatékonyságát és konverzióját, SEO szempontból is szeretnél fejlődni (hogy minél többen jöjjenek Google keresésből), és még ráadásul a felhasználók, ügyfelek érdekeit is szem előtt tartod, akkor a weboldal elemzés (UX Audit) a leghatékonyabb kiindulópont! Vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra.
Ahogy azt is orvosa válogatja, hogy miket és milyen részletességgel ír bele egy diagnózisba, úgy a weboldal elemzés (UX Audit) eredményeként létrejövő dokumentumok tartalma, megjelenési formája is eltér attól függően, hogy ki végezte el a weboldal, webáruház elemzést. Én például úgy készítem el az elemzést, hogy a végén ezek az elemek mindenképpen belekerülnek a UX Audit összefoglalásába:
A weboldal elemzést végző szakértő kiválasztásánál a szolgáltatás ára mellett tehát azt is érdemes figyelembe venni, hogy mi jön létre az Audit eredményeképp. A megfelelő szoftverekkel pár kattintással elvégezhető, sok esetben látványos riportok önmagukban nem alkalmasak arra, hogy feltárják a problémákat, fontossági sorrendbe rakott megoldási javaslatokat pedig nem tartalmaznak.
Azonban egy megfelelően elvégzett UX Audit eredményei alapján el fogod tudni dönteni, hogy mik azok a pontok a weboldaladon, webáruházadon belül, amikre érdemes a jövőben kiemelt figyelmet fordítanod.
Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webáruházadat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés, honlapelemzés, vagy webáruház elemzés csomagot állítok össze számodra.
Kíváncsi vagy mik azok a UX használhatósági alapkövetelmények, amiket figyelembe szoktam venni, a webergonómiai elemzéseim (weboldal elemzés, webshop elemzés) során? Mutatok párat.
A tartalomfogyasztási szokások megváltoztak. A felhasználók nagy része ma már nem csak a számítógép előtt ülve böngészi a weboldalakat. Az okostelefonok és a tabletek elterjedésének következtében, egyre többen használják a kis felületeket böngészésre és vásárlásra. Értelemszerűen ma már webergonómiai alapkövetelmény, hogy a weboldalad megfelelően jelenjen meg a legelterjedtebb multimédiás eszközökön is. Erre a legalkalmasabb technológia jelenleg a reszponzív webdesign. A kifejezés azt jelenti, hogy a weboldal reszponzív “rugalmas” dizájnnal készül el, mely alkalmazkodik a multimédiás eszközök (asztali számítógép, notebook, tablet, mobiltelefon) különböző felbontásaihoz. A weboldal elemzés vagy webshop elemzés során, átnézem az oldalaid reszponzív töréspontjait, valamint átvizsgálom, hogy a struktúrális elemek, a kulcsfontosságú CTA elemek és a navigációs elemek megfelelően jelennek-e meg mobil, tablet, illetve a monitorok felületein.
Az első benyomás mindig fontos. Ha egy weboldal vagy webáruház valamelyik oldalára érkezel, használhatóság (Usability) szempontjából az egyik legmeghatározóbb dolog a külső megjelenés, a minőségi webdesign. Weboldalad vagy webshopod felületeit mindig körültekintően tervezd meg, vagy terveztesd meg, a megfelelő szakember segítségével. A jó design könnyen fogyaszthatóvá varázsolja a tartalmat. A túldesignolt weblapok viszont nehezen emészthetőek, hiszen a túlzásba vitt dizájnelemek elvihetik a fókuszt a lényeges részekről. Webergonómia szempontjából próbálj fókuszálni a tartalmi részek könnyen fogyaszthatóvá tételére. A weboldal audit, webshop audit során átnézem designer szemmel a kulcsfontosságú oldalaid felületeit mobilon és desktopn és megjegyzéseket teszek a nem megfelelően kivitelezett, vagy túlzásba vitt vizuális elemekre, javaslatokkal.
Ha a weboldalad vagy a webshopod felületei webergonómia szempontjából nem egyértelműek, nehezen kezelhetőek, akkor frusztrációt okozhatnak a felhasználókban. Törekedj a minél egyszerűbb letisztult felületek kivitelezésére. A felhasználók nagy része tovább áll, ha nem találják meg egyből amit keresnek.
Fontos, hogy a weboldaladon elhelyezett képek, animációk, videók számával bánj csínján. Ne a design határozza meg a tartalmat, hanem pont fordítva, a tartalom határozza meg a designt. Kövesd „a kevesebb több” elvet, képek, designelemek használatakor. Ez használhatósági (Usability) és webergonómiai kritérium.
A weboldal elemzés vagy webáruház elemzés során, a fenti két alapvető szabály figyelembevételével teszek javaslatokat, ha problémás részeket találok.
Webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából a weboldaladat érdemes funkcionális részekre osztani, hiszen az egy jó dolog, ha a látogatóid egy vizuálisan jól átlátható, megfelelően strukturált weblap, vagy webshop képével találkoznak először. A részekre osztás azt jelenti, hogy a webáruházad, vagy weboldalad egyes részein jól körülhatárolható funkciók helyezkednek el,lehetőleg minden oldalon ugyanazon a helyen.
A tartalmaidat mindig szervezetten kínáld a látogatóid számára. Fontos, hogy már a menüpontok átolvasásakor körvonalazódjon a látogatóban, hogy milyen tartalommal találkozhat. Használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából a felhasználók azokat az oldalakat szeretik melyek tartalmi struktúrája könnyen átlátható.
Rengeteg weblapnál, vagy webshopnál találkozom azzal a problémával, hogy a tartalom nehezen szkennelhető, nehezen olvasható, a szövegek apró betűvel vannak írva. Mindig törekedj arra, hogy a weblapod tartalma logikusan felépített és könnyen olvasható legyen. Használj minél nagyobb betűket a kenyérszövegekhez. A fejlécek mindig legyenek vizuálisan könnyen megkülönböztethetőek a kenyérszövegtől és máris tettél egy fontos webergonómiai lépést.
A sitemap tulajdonképpen a weblapod oldalainak kapcsolódási rendszere. Ha az oldalaid nem logikusan kapcsolódnak egymáshoz, hanem össze-vissza, akkor a felhasználók össze fognak zavarodni a weblapod böngészése közben. A webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából fontos, hogy a struktúra és a navigáció szorosan kapcsolódjon egymáshoz, ezért mind a navigációt, mind a struktúrát a lehető leglogikusabban próbáld megtervezni. Az oldalstruktúrát és a sitemap-et mindig tüzetesen átnézem a weboldal elemzés vagy webáruház elemzés során.
Webergonómiai probléma a weblapok nagy részénél, hogy a tájékozódás, a navigáció nem egyértelmű, ezért a felhasználók gyakran el szoktak tévedni. Ez rendkívül frusztráló dolog, ami általában a weblap elhagyásával végződik. Fontos, hogy a továbbhaladáshoz és a visszalépéshez az útvonalak mindig egyértelműek legyenek. A felhasználók mindig lássák éppen mely menüponton belül tartózkodnak.
Sokan szeretik telezsúfolni a navigációs menüjüket linkekkel, ami ettől hosszú lesz és apró betűs. Az ilyen sok pontból álló menü fárasztó lehet, hiszen a látogatóknak át kell nézniük az összes menüpontot, hogy megértsék milyen lehetőségeik vannak a weboldalon. A fókusz gyakran elveszhet emiatt, és a látogatók tovább állhatnak. Webergonómia szempontjából ha teheted, használj kevés menüpontot, vagy ha ez nem kerülhető el, akkor használj hamburger menüt.
Manapság a legtöbb felhasználó már mobilról és tablet-ről böngészi a tartalmakat. A mai modern weblapoknak könnyű és egyszerű navigációval kell rendelkezniük a különböző multimédiás mobil eszközökön is. Érdemes törekedned a minél egyszerűbb és átláthatóbb navigációra, hiszen ha a navigálás nem egyértelmű a felhasználók nem fognak tudni tartalmakat elérni és elhagyhatják a weblapot.
A weben böngésző felhasználók elsősorban információszerzés céljából keresnek. Számukra az információ gyors és hatékony megszerzése az elsődleges cél. Használhatósági (Usability) és webergonómiai szempontok figyelembevételével tehát az érdemi és lényeges tartalmaidat érdemes kiemelni és jól láthatóvá tenni. Fontos hogy kiemelt tartalmaidat könnyen és gyorsan el lehessen érni, ezért kiemelten ügyelj az oldalak sebességére.
A használhatósági (Usability) kutatások szerint a felhasználók nagy része csak a cikkek elejét olvassa el. A felhasználók türelmetlenek és azonnal információhoz akarnak jutni. Szövegeidet tömören, egyszerűen és világosan fogalmazd meg. Mindig a legfontosabb információval kezdj és csak aztán fejtsd ki a lényeget.
White space, negative space (üres tér, negatív tér) leegyszerűsítve egy olyan területet jelent, amelyen nem található semmilyen tartalom vagy képi elem, egyszerűen üres. A megfelelő white space használata segíti a megfelelő webergonómiát, segíthet fókuszáltabbá tenni a kiemelt tartalmakat és segítségével könnyeben olvashatóbbá teheted a weblapodat. Emeld ki az elemeket hatékonyan a white space használatával.
Ahhoz, hogy a látogatóid könnyen el tudják olvasni a weboldalad szöveges részét, igen körültekintően kell bánnod a betűtípusokkal, a betűk méretével, a betűk színével és háttérszínével. A használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából fontos hogy a szövegek kontrasztosak, jól olvashatóak legyenek. Világos háttérre sötét betűszínt, sötét háttérre pedig világos betűszínt használj.
Egy weblap megfelelő színeinek kiválasztásához különböző szempontokat kell figyelembe venni. Ebből az egyik legfontosabb szempont az, hogy a különböző színek máshogy hatnak pszichológiailag a felhasználókra. Mielőtt színt választanál a weblapodhoz mindig gondold át, hogy mit szeretnél a márkáddal sugallni, kifejezni a látogatóid felé. Az üzleti weblapok által leggyakrabban használt szín például a kék. A kék megbízhatóságot és biztonságot sugall. A webergonómia szempontjából fontos, hogy megfelelő színeket válassz a weblapodhoz.
Ha egy weboldalon túl sok fotó vagy kép van használva, akkor bizony elterelődhet a fókusz a lényegi részekről, és ez nem tesz jót a webergonómiának és a használhatóságnak (Usability). Kevés de jó minőségű fotót érdemes használni. A rossz minőségű képek, fotók rendkívül le tudják rontani egy weboldal színvonalát. Egy üzleti weboldalhoz például nem célszerű elvont, a témához nem illő fotókat választani csak azért mert más weboldalakon is üzletemberek vannak. A fotók mindig témába vágjanak.
A weblapokon a felhasználó az esetek 90%-ban a tagline-nal találkozik először. A tagline a weblapok fejlécében elhelyezkedő pár mondat, mely segít abban, hogy megértsd, miről is szól az adott weblap, vagy webshop. Webergonómia szempontjából a tagline egy nagyon fontos elem, hiszen ezzel a felhasználóidnak segítesz. Az emberek nagy része 2-8 mp alatt továbbáll, ha nem tudja eldönteni miről szól egy weblap. A weboldal audit, webshop audit során, mindig ellenőrzöm a tagline-okat, és segítek a megfelelő megfogalmazásukban, ha nem elég egyértelműek,
Mindig ügyelj arra, hogy a weblapon elhelyezett gombok jól elkülönített színűek legyenek és jól látható helyen helyezkedjenek el. Minél logikusabban tudod elhelyezni a gombokat, annál nagyobb százalékban fogják kattintani azokat a felhasználóink. Webergonómia szempontjából kerüld a sok gomb használatát és törekedj arra, hogy minél kevesebb fajtájú szerepeljen a weboldaladon.
A weboldaladon található linkek színe mindig legyen egységes és jól elkülönülő a kenyérszövegtől, hogy a felhasználók mindig tudják, hogy linkkel találkoztak. Természetesen vannak kitételek a link színek használatával kapcsolatban is, de ezeket a legtöbb esetben csak szakképzett designer fogja tudni felbecsülni a számodra.
Végezetül pedig, még pár gyors tipp, amikre nem árt ha figyelsz!
Sokan szeretik telepakolni az oldalaikon megmaradt üres helyeket mindenféle social ikonokkal, linkekkel, aminek sajnos általában az a vége, hogy elterelik a fókuszt a lényeges tartalmi részekről. A social gombok, linkek természetesen hasznosak, de csak módjával használd őket, mert ronthatják a használhatóságot (Usability) és a webergonómiát!
A minőségi weblapok megfelelő stratégiával hosszútávra készülnek. Ezért kulcsfontosságú a könnyű bővíthetőség és az egyszerű módosíthatóság. Mindig tájékozódj mielőtt rendszert választasz a weblapodhoz. A sablonokra épülő rendszerek olcsóak és gyorsan elkészülnek, de nehezen módosíthatóak és bővíthetőek hosszútávon.
Hiába szép és jó a weblapod, ha nincs optimalizálva és nem jelenik meg rendesen a legnépszerűbb böngészőkben. Sajnos a böngészők nem minden kódot értelmeznek egyformán és a szabványokat sem egyformán tartják be. A jelenség miatt bizony nagy esély van arra, hogy a weboldalad nem ugyanúgy fog megjelenni a különböző típusú böngészőkben. A webergonómiai probléma elkerülése végett érdemes tesztelni weblapodat még a publikus megjelenés előtt és javítani a kompatibilitási hibákat.
A fentiekből is láthatod, hogy nem egyszerű történet egy webáruház, vagy weboldal elemzése UX szempontok alapján. Ha további webergonómiával, felhasználói élménnyel (UX design) kapcsolatos cikket szeretnél olvasni, bátran lapozd át a blogomat, nem fogsz csalódni. Ha kérdései lennének, vedd fel velem a kapcsolatot és próbálok segíteni.
Véleményed van? Szólj hozzá!
Jelenleg még nem szóltak hozzá ehhez a bejegyzéshez.