UX design

Weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX audit) hasznossága


Nem vagy biztos benne, hogy megfelelő teljesítményt nyújt-a weboldalad vagy a webáruházad? Szeretnéd megtudni, hogy hol vannak azok a felületi pontok ahol lehet, hogy pénzt veszítesz? Egy alapos weboldal elemzés, vagy webáruház elemzés (UX Audit) segíthet megoldani a problémádat.

Weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX audit) hasznossága
Author: Szabolcs Bakos

A konkurencia sokszor csak egy kattintásra van, ezért a siker és a hatékonyság azon múlik, hogy a felhasználók elégedettek-e, megtudják-e találni azt, amit keresnek, el tudnak-e igazodni a weblapodon, vagy webáruházad felületein.

Ahogy egy teljeskörű orvosi vizsgálatnál felmérhető az emberek egészségi állapota, úgy a weboldalak és a webáruházak esetében is vannak olyan általános irányelvek, amelyek alapján végig lehet elemezni használhatóság szempontjából az adott webáruház vagy weboldal felületeit. Egy általános weblap elemzés vagy webáruház elemzés (UX Audit) nagyon jó kiindulópont lehet egy későbbi redesignhoz, személyre szabott áttervezéshez.

A jó weboldal elemzés (UX Audit) nem terjengős, elméleti fejtegetéseket tartalmaz, hanem pontos, képernyőmentésekkel ellátott listákat tartalmaz a problémákról, hiányosságokról, fejlődési lehetőségekről, és mindezt különböző szempontok szerinti bontásban teszi.

A megoldás: Weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit)

A hibák feltárására szolgáló módszer a UX Audit (User Experience Audit), mely során a weboldalad, vagy webáruházad egy teljeskörű átvizsgáláson esik keresztül, a felhasználói élmény szempontjából. A weboldal elemzés és a webáruház elemzés önmagában nem oldja meg egy csapásra a problémákat, azonban egy látleletet, egy pontos képet ad a weblapod vagy webáruházad jelenlegi állapotáról.

A weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit) rámutat a weboldalad, webáruházad hibáira, gyengeségeire, azokra a pontokra, amiket érdemes lehet újragondolni, ezáltal növelheti a konverziót, hiszen a felhasználóid nagyobb valószínűséggel tudják majd elvégezni azt a feladatot, amiért a weblapodra, webáruházadra érkeztek.

Egy webáruház esetén például nagyon fontos, hogy a felhasználó eligazodjon a termékkategóriák között, meg tudja találni a keresett terméket, könnyen be tudja azt rakni a kosárba, valamint a fizetési folyamatnak is magától értetődőnek kell lennie. Ha a weboldalad nem elég gyors, nem érhető el akár mobilról is, a felhasználó nem találja eléggé megbízhatónak (például az elavult design miatt, vagy mert a böngészője kiírja, hogy "nem biztonságos"), akkor már az érdeklődés szakaszában elveszítheted potenciális vásárlóidat.

Miért hasznos a weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit)

A weboldal elemzés (UX Audit) nemcsak abban az esetben hasznos, ha úgy érzed, hogy a weboldalad vagy webáruházad nem teljesít megfelelően. Akkor is érdemes állapotfelmérést végeztetned, ha úgy gondolod minden rendben a weboldaladon vagy webáruházadon, hiszen minden lehet jobb, mindig van fejleszteni való egy digitális terméken, szolgáltatáson.

Ha ismered a problémákat, a diagnózist, akkor döntési helyzetbe kerülsz: az információk birtokában el fogod tudni dönteni, hogy mi a következő lépcső a weboldalad fejlesztésében!

Egy weboldal vagy webáruház a felhasználói élmény szempontjából akkor megfelelő, ha:

  • A használata egyszerű és egyértelmű a felhasználók számára
  • A design-ja univerzálisan használható. Figyelembe veszi a felhasználók korát, vagy bármely más típusú időleges vagy tartós képességhiányát
  • Pozitív lenyomatot hagy a felhasználókban
  • Minőségi tartalommal rendelkezik és értéket teremt. A felhasználók megbíznak a közvetített információk hitelességében
  • A felhasználók könnyen és gyorsan megtalálják, azt amit keresnek. Egyszerűen és gyorsan képesek navigálni a tartalmak között

Hogy kezdődik egy weboldal elemzés (UX Audit), mik az első lépések?

Természetesen anélkül nem lehet elkezdeni a vizsgálódást, hogy a UX szakértő meg ne ismerné weboldalad célját, a terméked, szolgáltatásod, valamint a célközönséged, ezért az elemzést érdemes egy beszélgetéssel kezdeni.

  • A célok megismerését követően az elérhető adatok begyűjtése következik:
  • Be van kötve a Google Analytics vagy más hasonló eszköz (Például Hotjar)?
  • Szoktad nézni a kommenteket Facebookon? (Vagy egyéb helyeken, ahol megjelensz)
  • Ha mobil applikációról van szó: nézed, hogy milyen értékelések érkeznek rá?
  • Van adatbázisod a beérkező emailekről, telefonos segítségkérésekről?
  • Milyen fejlesztések és SEO, keresőoptimalizálási törekvések voltak eddig?

A fenti kérdésekre kapott válaszok, mind-mind nagyon értékes kiindulópontot jelentenek a weblap elemzés megkezdéséhez.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webáruházadat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra.

A weboldal elemzés, webáruház elemzés (UX Audit) a következő szolgáltatáselemeket tartalmazhatja:

  • a UX / webdesign szakértő szakmai tudását, UX Auditok elvégzésében jártasságát
  • különböző eszközöket (különösen a keresőoptimalizálás (SEO) hatékonyságának felmérése során)

Többek között ezzel a három módszerrel javasolt megvizsgálni a weboldalad, webáruházad:

Heurisztikus elemzés

A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző szempontok alapján (például: navigáció, űrlapok alkalmazása, felhasználói célok támogatása, nyelvezet, megbízhatóság, vizuális design és az oldalak elrendezése, felhasználók támogatása, hibakezelés stb.) A bonyolultnak tűnő név mögött nagyon egyszerű koncepció van: azt elemzi, hogy bizonyos, előre meghatározott szempontok szerint mennyire teljesít jól a webes megjelenésed, digitális terméked, szolgáltatásod. Ilyen szempont például, hogy felhasználóbarát űrlapok vannak-e a weboldalon (ezen is múlik például a webáruházad hatékonysága: a megrendelésre használható űrlapnak egyértelműnek és könnyen használhatónak kell lennie). 

Adatokon alapuló elemzés

A weboldalad vagy webáruházad átnézésre kerül különböző analitikai eszközök segítségével - így például: Google Analytics, HotJar, Mouseflow, Inspectlet. Az adatok előnye, hogy képesek rámutatni problémás pontokra a weboldalon belül, például: melyek azok az aloldalak, ahol a legtöbb potenciális ügyfelet, felhasználót veszíted el? 

Cognitive Walkthrough

Szakértő általi feladatmegoldás a weboldaladon, a hibák és problémák feltárása, valamint a fentiek alapján néhány órás tanácsadás, az eredmények értékelése. Magyarul Kognitív bejárás: ennek során előre meghatározott tipikus feladatokat old meg a UX szakértő, például termék kosárba rakása, egy adott termékoldal webáruházon belüli megtalálása, és azt nézi, hogy a feladatok megoldása során milyen problémákba ütközik, mely pontokon lehetne javítani a jobb felhasználói élmény érdekében.

Napjainkban már alapkövetelmény a reszponzív webdesign, azaz egy modern weboldalnak vagy webáruháznak lehetőleg a legtöbb ismert okoseszközön már jól kell működnie és jól kell kinéznie. A weboldal elemzés vagy webáruház elemzés (UX Audit) során az (asztali számítógép, laptop) nézetek mellett, a mobil és tablet verziók is ellenőrzés alá kerülnek.

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladra vagy webáruházadra is ráférne egy mobileszközöket is figyelembe vevő vizsgálat, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra, vedd fel velem a kapcsolatot.

További weboldal elemzés (UX Audit) szolgáltatáselemek

A személyre szabott weblap elemzés előnye, hogy csak olyan szolgáltatások vannak a csomagban, amik konkrétan a te helyzetedben hasznosak), például:

  • Content inventory (tartalom leltár) készítése
  • Tartalomelemzés
  • SEO elemzés
  • Versenytársak elemzése
  • Jó gyakorlatok kutatása és ajánlása

Content inventory (tartalom leltár)

A módszertan lényege, hogy készül egy szisztematikus, táblázatos felmérés a weboldalad, webáruházad tartalmáról: milyen oldalak vannak, hogyan linkelődnek egymásba, hol vannak elavult tartalmak, sehova nem vezető linkek, hiányzó vagy hibás képek stb. Ez a leltár bármilyen további tartalomelemző módszernek jó kiindulópontja lehet. 

Tartalomelemzés

A weboldalad, webáruházad szöveges és képi (fénykép, illusztráció, ábra, diagram) tartalmának vizsgálata arra fókuszál, hogy a tartalom:

  • mennyire segíti a felhasználókat a feladataik elvégzésében, és milyen képet alakít ki a felhasználókban (pl. egy webáruház esetén a vásárlóban)
  • megfelelően vezeti-e felhasználókat a konverziót jelentő lépések felé
  • közvetíti-e azt az irányvonalat, amelyet te (és a márkád) képviselsz
  • mennyire keresőbarát a tartalom, szerepelnek-e benne a számodra fontos kulcsszavak
  • van-e elegendő mennyiségű (és minőségű) tartalmad, amelyben fellelhetők ezek a kulcsszavak

Keresőoptimalizálás (SEO) honnan érkeznek a felhasználók?

Valószínűleg a bejáratott bankod weboldalának vagy a kedvenc online újságodnak a címét már fejből tudod, és egyszerűen csak elkezded beírni a böngésződ keresősávjába. De mi a helyzet abban az esetben, ha egy új terméket, szolgáltatást szeretnél igénybe venni, vagy vásárolni szeretnél valamit az interneten? Ebben az esetben jön képbe a Google keresője, mely tulajdonképpen egy egyetlen mezőből álló webes űrlap.

A Google találati listájában elfoglalt hely nagyon sok szemponttól függ. A weblap elemzés (UX Audit) során a UX és webdesign szakértő számos olyan tényezőt megvizsgál, ami a helyezést befolyásolja. A weboldal elemzés során arra is válaszokat kaphatsz, hogy egy korábban jól teljesítő weblapod miért részesült büntetésben, miért esett vissza több helyet a találati listában.
A cél, hogy minőségi, a felhasználóknak valóban értéket teremtő tartalommal, és megfelelő technikai beállításokkal érj el előkelőbb helyet. A weboldal sebessége az egyik olyan tényező, mely befolyásolja a helyezést.

Sebesség (Pagespeed) elemzés

A Google által felállított rangsorban a gyorsabb oldalak előkelőbb helyezést foglalhatnak el. A weboldal, webáruház elemzésének része annak feltárása, hogy milyen elemek, szerkezeti sajátosságok okozhatják a lassulást. Lassulást például okozhat a nem megfelelő képformátumok használata, a reszponzív, kisebb kijelzőre optimalizált képek hiánya vagy a JavaScript kódok nem megfelelő alkalmazása.

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) protokoll alkalmazása 

Például a Chrome böngésző már 2017 eleje óta "Nem biztonságos"-ként jelöli az olyan oldalakat, amelyek nem alkalmazzák. Lényege, hogy a kapcsolat a két végpont között titkosított, ez azért is fontos, mert például egy webáruház esetén vagy bármilyen termékmegrendelő űrlapnál személyes adatokat és akár bankkártya adatokat is megad a felhasználó a rendelés leadásakor.

Duplikált tartalmak feltérképezése

A fent említett Content inventory (tartalom leltár) elkészítésekor is megtörténik ez a folyamat. Ugyanakkor nem csak az problémás, ha a saját weboldalad, webáruházad tartalmazza ugyanannak a cikknek, leírásnak több példányát, természetesen más weboldalak tartalmának átvétele is problémás (és utóbbi szerzői jogi kérdéseket is felvethet).

HTML kód megfelelőségének ellenőrzése

Például title és meta description ki van-e töltve; alt tag-ek kielégítően leírják-e, mik vannak a képeken.

Versenytársak elemzése (Competitor analysis)

További lehetséges szolgáltatáselem a weboldal elemzés (UX Audit) részeként a versenytársak elemzése (competitor analysis). Az elemzés eredményeként táblázatos formában kaphatsz egy kimutatást arról, hogy mi a versenytársak weboldalainak fő értékajánlata, mik a fő erősségei és gyengeségei, milyen tartalmaik vannak, miben térnek el a többi hasonló terméktől vagy szolgáltatástól.

Jó gyakorlatok kutatása (Best Practice kutatás)

Ahogy már említettem, a jó UX Audit megoldási javaslatokat is kínál, ennek kiegészítéseként, valamint egy jövőbeli redesign kiindulópontjaként érdemes lehet a bevált felhasználói felületi megoldásokat, jó gyakorlatokat összegyűjteni, és a weboldal elemzés (UX Audit) során feltárt problémák szerint csoportosítva rendszerezni.

Ha szeretnéd növelni a weboldalad, webáruházad hatékonyságát és konverzióját, SEO szempontból is szeretnél fejlődni (hogy minél többen jöjjenek Google keresésből), és még ráadásul a felhasználók, ügyfelek érdekeit is szem előtt tartod, akkor a weboldal elemzés (UX Audit) a leghatékonyabb kiindulópont! Vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra.

Mit kapsz egy weboldal, webáruház elemzés (UX Audit végén)?

Ahogy azt is orvosa válogatja, hogy miket és milyen részletességgel ír bele egy diagnózisba, úgy a weboldal elemzés (UX Audit) eredményeként létrejövő dokumentumok tartalma, megjelenési formája is eltér attól függően, hogy ki végezte el a weboldal, webáruház elemzést. Én például úgy készítem el az elemzést, hogy a végén ezek az elemek mindenképpen belekerülnek a UX Audit összefoglalásába:

  • Eredmények részletes ismertetése
  • Problémák jelzése (külön megjelölöm azokat, amiket kritikusnak tartok)
  • Ez egyes választott módszertanok külön dokumentumban részletezve
  • Ajánlások, megoldási javaslatok a jövőre nézve
  • Következő lehetséges lépések a weboldalad, webáruházad fejlesztésére

A UX és webdesign szakértő általi elemzés tehát abban is segít neked, hogy a feltárt hibák, hiányosságok közül mikre érdemes elsőként fókuszálni.

A weboldal elemzést végző szakértő kiválasztásánál a szolgáltatás ára mellett tehát azt is érdemes figyelembe venni, hogy mi jön létre az Audit eredményeképp. A megfelelő szoftverekkel pár kattintással elvégezhető, sok esetben látványos riportok önmagukban nem alkalmasak arra, hogy feltárják a problémákat, fontossági sorrendbe rakott megoldási javaslatokat pedig nem tartalmaznak. 

Azonban egy megfelelően elvégzett UX Audit eredményei alapján el fogod tudni dönteni, hogy mik azok a pontok a weboldaladon, webáruházadon belül, amikre érdemes a jövőben kiemelt figyelmet fordítanod. 

Ha úgy gondolod, hogy a Te weboldaladat, vagy webáruházadat is hasznos lenne átvilágítani, vedd fel velem a kapcsolatot és személyre szabott weboldal elemzés csomagot állítok össze számodra. Vedd fel velem a kapcsolatot.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

Kövess Facebookon a friss bejegyzésekért

Bakos Szabolcsnak hívnak, szabadúszó UI/UX Designer vagyok, több mint 17 év webdesign tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek weblapokat.



Vedd fel velem a kapcsolatot!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot

UI/UX Design
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Webdesign