Weboldal elemzés
,
UX audit
,
Weboldal audit

Weboldal audit: Webergonómiai és használhatósági (Usability) elemzés


Webergonómia és használhatóság szempontjából rengeteg dologra kell figyelned egy weboldal tervezése és üzemeltetése során. Kíváncsi vagy mik ezek? Segítek.

Weboldal audit: Webergonómiai és használhatósági (Usability) elemzés
Weboldal elemzés
UX audit
Weboldal audit
Author: Bakos Szabolcs

A weboldalad vagy webáruházad egyik legfontosabb és gyakran figyelmen kívül hagyott eleme, a használhatóság (Usability). Pedig egy szép weboldal önmagában semmit sem ér, ha nem használható. A használhatósággal folyamatosan foglalkozni kell, nem csak tervezéskor, hanem a weboldal vagy webáruház elkészülése után is, hiszen használhatósági problémák még a legjobban átgondolt oldalaknál is létezhetnek.

Egy weboldalnál vagy webáruháznál rengeteg dologra kell figyelned a használhatóság és a webergonómia szempontjából, ha azt szeretnéd, hogy hatékony is legyen, ne csak kidobott pénz az ablakon. Az igazán hatékony weboldalak és webáruházak arról ismerhetőek fel, hogy az első pillanatban megragadják a felhasználó figyelmét, könnyen olvashatóak és könnyű őket kezelni.

Webergonómiai elemzés (Weboldal audit)

A használhatósági problémák felfedezésre találták ki a webergonómiai elemzést (Weboldal audit) vagy más néven használhatósági elemzést (usability elemzés). Ahhoz hogy a weboldalad a felhasználók és a célcsoportod számára a webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából vonzó és kívánatos legyen, tisztában kell lenned a felhasználók alapvető igényeivel, elvárásaival, valamint az alapvető webergonómiai megoldásokkal.

Ha a weboldalad vagy webáruházad nem hozza az elvárt számokat, ha úgy érzed “valami nem oké” a felületekkel, ha felhasználóid panaszkodnak, akkor érdemes egy webergonómiai elemzést (Weboldal audit) végeztetned, hogy kiderüljenek mik a használhatósági problémák.

Webergonómiai tanácsadót keresel? Vedd fel velem a kapcsolatot és egy közös egyeztetés után küldök árajánlatot a weboldalad vagy webáruházad webergonómiai elemzésére.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Miről szól a webergonómiai elemzés (Weboldal audit)?

A webergonómiai elemzés (Weboldal audit) során azt vizsgálom, hogy a weboldalad vagy webáruházad felületei milyen problémás elemeket tartalmaznak, mennyire könnyen használhatóak és hogy megfelelnek-e az elvárt üzleti céloknak. A használhatósági elemzés során nem csak a lehetésges hibákat azonosítom, hanem konkrét javaslatokat is teszek a problémák megoldására.

A webergonómia elemzés (Weboldal audit) segít rávilágítani a weboldalad vagy webáruházad felületeinek problémáira, melyek javítása az alábbi előnyökkel járhat:

  • Használhatóbb felületek
  • Növekedő konverzió
  • Növekedő eladások
  • Magasabb felhasználói élmény
  • Több felhasználó
  • Magasabb márkaismertség

Weboldal audit, webergonómiai elemzés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

A webergonómia használhatósági alapkövetelményei

Kíváncsi vagy mik ezek az alapkövetelmények, amiket figyelembe kell venned, ha a megfelelő webergonómiára és használhatóságra (Usability) törekszel? Mutatok párat.

Reszponzivitás

A tartalomfogyasztási szokások megváltoztak. A felhasználók nagy része ma már nem csak a számítógép előtt ülve böngészi a weboldalakat. Az okostelefonok és a tabletek elterjedésének következtében, egyre többen használják a kis felületeket böngészésre és vásárlásra. Értelemszerűen ma már webergonómiai alapkövetelmény, hogy a weboldalad megfelelően jelenjen meg a legelterjedtebb multimédiás eszközökön is. Erre a legalkalmasabb technológia jelenleg a reszponzív webdesign. A kifejezés azt jelenti, hogy a weboldal reszponzív “rugalmas” dizájnnal készül el, mely alkalmazkodik a multimédiás eszközök (asztali számítógép, notebook, tablet, mobiltelefon) különböző felbontásaihoz.

Minőségi webes megjelenés

Az első benyomás mindig fontos. Ha egy weboldalra érkezel, használhatóság (Usability) szempontjából az egyik legmeghatározóbb dolog a külső megjelenés, a minőségi webdesign. Weboldalad mindig körültekintően tervezd meg, vagy terveztesd meg, a megfelelő szakember segítségével. A jó design könnyen fogyaszthatóvá varázsolja a tartalmat. A túldesignolt weblapok viszont nehezen emészthetőek, hiszen a túlzásba vitt dizájnelemek elvihetik a fókuszt a lényeges részekről. Webergonómia szempontjából ne designoltasd túl a weblapodat, inkább próbálj fókuszálni a tartalmi részek könnyen fogyaszthatóvá tételére.

Weboldal audit, használhatósági elemzés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Könnyen kezelhető, felhasználóbarát felület

Ha a weboldalad felületei webergonómia szempontjából nem egyértelműek, nehezen kezelhetőek, akkor frusztrációt okozhatnak a felhasználókban. Törekedj a minél egyszerűbb letisztult felületek használatára. A felhasználók nagy része tovább áll, ha weboldalad első látásra bonyolult.

Médiaelemek következetes használata

Fontos, hogy a weboldaladon elhelyezett képek, animációk, videók számával bánj csínján. Ne a design határozza meg a tartalmat, hanem pont fordítva, a tartalom a designt. Kövesd „a kevesebb több” elvet, képek, designelemek használatakor. Ez használhatósági (Usability) és webergonómiai kritérium.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Átlátható és logikus oldalak, tartalmak

Webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából a weboldaladat érdemes funkcionális részekre osztani, hiszen az egy jó dolog, ha a látogatóid egy vizuálisan jól átlátható, megfelelően strukturált weblap képével találkoznak először. A részekre osztás azt jelenti, hogy a weboldalad egyes részein jól körülhatárolható funkciók helyezkedjenek el, és azok lehetőleg a weblap összes oldalán a használhatósági szempontok (Usability) figyelembevételével ugyanazon a helyen helyezkedjenek el.

A tartalmaidat mindig szervezetten kínáld a weboldaladon. Fontos, hogy már a menüpontok átolvasásakor körvonalazódjon a látogatóban, hogy milyen tartalommal találkozhat. Használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából a felhasználók azokat az oldalakat szeretik melyek tartalmi struktúrája könnyen átlátható.

Rengeteg weblapnál probléma, hogy a tartalom nem átlátható, nehezen olvasható, a szövegek apró betűvel vannak írva. Mindig törekedj arra, hogy a weblapod tartalma logikusan felépített és könnyen olvasható legyen. Használj minél nagyobb betűket a kenyérszövegekhez. A fejlécek mindig legyenek vizuálisan könnyen megkülönböztethetőek a kenyérszövegtől és máris tettél egy fontos webergonómiai lépést.

Logikus oldalstruktúra

A sitemap tulajdonképpen a weblapod oldalainak kapcsolódási rendszere. Ha az oldalaid nem logikusan kapcsolódnak egymáshoz, hanem össze-vissza, akkor a felhasználók össze fognak zavarodni a weblapod böngészése közben. A webergonómia és használhatóság (Usability) szempontjából fontos, hogy a struktúra és a navigáció szorosan kapcsolódjon egymáshoz, ezért mind a navigációt, mind a struktúrát a lehető leglogikusabban próbáld megtervezni.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Egyértelmű navigáció

Webergonómiai probléma a weblapok nagy részénél, hogy a tájékozódás, a navigáció nem egyértelmű, ezért a felhasználók gyakran el szoktak tévedni. Ez rendkívül frusztráló dolog, ami általában a weblap elhagyásával végződik. Fontos, hogy a továbbhaladáshoz és a visszalépéshez az útvonalak mindig egyértelműek legyenek. A felhasználók mindig lássák éppen mely menüponton belül tartózkodnak.

Sokan szeretik telezsúfolni a navigációs menüjüket linkekkel, ami ettől hosszú lesz és apró betűs. Az ilyen sok pontból álló menü fárasztó lehet, hiszen a látogatóknak át kell nézniük az összes menüpontot, hogy megértsék milyen lehetőségeik vannak a weboldalon. A fókusz gyakran elveszhet emiatt, és a látogatók tovább állhatnak. Webergonómia szempontjából ha teheted, használj kevés menüpontot, vagy ha ez nem kerülhető el, akkor használj hamburger menüt.

Manapság a legtöbb felhasználó már mobilról és tablet-ről böngészi a tartalmakat. A mai modern weblapoknak könnyű és egyszerű navigációval kell rendelkezniük a különböző multimédiás mobil eszközökön is. Érdemes törekedned a minél egyszerűbb és átláthatóbb navigációra, hiszen ha a navigálás nem egyértelmű a felhasználók nem fognak tudni tartalmakat elérni és elhagyhatják a weblapot.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Könnyen és gyorsan megszerezhető információ

A weben böngésző felhasználók elsősorban információszerzés céljából keresnek. Számukra az információ gyors és hatékony megszerzése az elsődleges cél. Használhatósági (Usability) és webergonómiai szempontok figyelembevételével tehát az érdemi és lényeges tartalmaidat érdemes kiemelni és jól láthatóvá tenni. Fontos hogy kiemelt tartalmainkat könnyen és gyorsan el lehessen érni, ezért kiemelten ügyelj az oldalak sebességére.

Jól megfogalmazott szövegek

A használhatósági (Usability) kutatások szerint a felhasználók nagy része csak a cikkek elejét olvassa el. A felhasználók türelmetlenek és azonnal információhoz akarnak jutni. Szövegeidet tömören, egyszerűen és világosan fogalmazd meg. Mindig a legfontosabb információval kezdj és csak aztán fejtsd ki a lényeget.

Weboldal audit, webergonómiai elemzés határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Megfelelően használt white space

White space, negative space (üres tér, negatív tér) leegyszerűsítve egy olyan területet jelent, amelyen nem található semmilyen tartalom vagy képi elem, egyszerűen üres. A megfelelő white space használata segíti a megfelelő webergonómiát, segíthet fókuszáltabbá tenni a kiemelt tartalmakat és segítségével könnyeben olvashatóbbá teheted a weblapodat. Emeld ki az elemeket hatékonyan a white space használatával.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Jól megválasztott tipográfia

Ahhoz, hogy a látogatóid könnyen el tudják olvasni a weboldalad szöveges részét, igen körültekintően kell bánnod a betűtípusokkal, a betűk méretével, a betűk színével és háttérszínével. A használhatóság (Usability) és a webergonómia szempontjából fontos hogy a szövegek kontrasztosak, jól olvashatóak legyenek. Világos háttérre sötét betűszínt, sötét háttérre pedig világos betűszínt használj.

Megfelelő színek, kontraszt

Egy weblap megfelelő színeinek kiválasztásához különböző szempontokat kell figyelembe venni. Ebből az egyik legfontosabb szempont az, hogy a különböző színek máshogy hatnak pszichológiailag a felhasználókra. Mielőtt színt választanál a weblapodhoz mindig gondold át, hogy mit szeretnél a márkáddal sugallni, kifejezni a látogatóid felé. Az üzleti weblapok által leggyakrabban használt szín például a kék. A kék megbízhatóságot és biztonságot sugall. A webergonómia szempontjából fontos, hogy megfelelő színeket válassz a weblapodhoz.

Minőségi képek

Ha egy weboldalon túl sok fotó vagy kép van használva, akkor bizony elterelődhet a fókusz a lényegi részekről, és ez nem tesz jót a webergonómiának és a használhatóságnak (Usability). Kevés de jó minőségű fotót érdemes használni. A rossz minőségű képek, fotók rendkívül le tudják rontani egy weboldal színvonalát. Egy üzleti weboldalhoz például nem célszerű elvont, a témához nem illő fotókat választani csak azért mert más weboldalakon is üzletemberek vannak. A fotók mindig témába vágjanak.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Jól megválasztott tagline

A weblapokon a felhasználó az esetek 90%-ban a tagline-nal találkozik először. A tagline a weblapok fejlécében elhelyezkedő pár mondat, mely segít abban, hogy megértsd, miről is szól az adott weblap. Webergonómia szempontjából a tagline egy nagyon fontos elem, hiszen ezzel a felhasználóidnak segítesz. Az emberek nagy része 2-8 mp alatt továbbáll, ha nem tudja eldönteni miről szól egy weblap.

Könnyen felismerhető gombok

Mindig ügyelj arra, hogy a weblapon elhelyezett gombok jól elkülönített színűek legyenek és jól látható helyen helyezkedjenek el. Minél logikusabban tudod elhelyezni a gombokat, annál nagyobb százalékban fogják kattintani azokat a felhasználóink. Webergonómia szempontjából kerüld a sok gomb használatát és törekedj arra, hogy minél kevesebb fajtájú szerepeljen a weboldaladon.

Könnyen felismerhető linkek

A weboldaladon található linkek színe mindig legyen egységes és jól elkülönülő a kenyérszövegtől, hogy a felhasználók mindig tudják, hogy linkkel találkoztak. Természetesen vannak kitételek a link színek használatával kapcsolatban is, de ezeket az eseteket csak szakképzett designer tudja felbecsülni.

Weboldal, webáruház webergonómiai elemzése határidőre

Kérj ajánlatotKérj ajánlatot

Limitált közösségi linkek

Sokan szeretik telepakolni a weblapjukon megmaradt üres helyeket mindenféle social ikonokkal, linkekkel, aminek sajnos általában az a vége, hogy elterelik a fókuszt a lényeges tartalmi részekről. A social gombok, linkek természetesen hasznosak, de csak módjával használd őket, mert ronthatják a használhatóságot (Usability) és a webergonómiát!

Egyszerű bővíthetőség, módosíthatóság

A minőségi weblapok megfelelő stratégiával hosszútávra készülnek. Ezért kulcsfontosságú a könnyű bővíthetőség és az egyszerű módosíthatóság. Mindig tájékozódj mielőtt rendszert választasz a weblapodhz. A sablonokra épülő rendszerek olcsóak és gyorsan elkészülnek, de nehezen módosíthatóak és bővíthetőek hosszútávon.

Kompatibilitás a különböző böngészőkkel

Hiába szép és jó a weblapod, ha nincs optimalizálva és nem jelenik meg rendesen a legnépszerűbb böngészőkben. Sajnos a böngészők nem minden kódot értelmeznek egyformán és a szabványokat sem egyformán tartják be. A jelenség miatt bizony nagy esély van arra, hogy a weboldalad nem ugyanúgy fog megjelenni a különböző típusú böngészőkben. A webergonómiai probléma elkerülése végett érdemes tesztelni weblapodat még a publikus megjelenés előtt és javítani a kompatibilitási hibákat.

Webergonómia, használhatóság (Usability)

Összegzés

A webergonómia elméletben nagyon könnyen kivitelezhetőnek tűnik, a gyakorlatban viszont az ember gyakran átesik a ló túloldalára. Ha további webergonómiával, felhasználói élménnyel (UX design) kapcsolatos cikket szeretnél olvasni, bátran lapozd át a blogomat, nem fogsz csalódni.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak, szabadúszó UI/UX Designer vagyok, több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek, auditálok weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
UI/UX Design
Kapcsolat Facebook Twitter Linkedin
Webdesign