Reszponzív webdesign, UX design, Webáruház készítés

Webáruház felhasználói élmény (UX) javítás és konverzió növelés hatékony tippek segítségével


A webáruház tervezés nem egyszerű feladat, hiszen rengeteg dolgon múlik a rendszer hatékonysága. Ha egy webáruház nem generál elég bevételt, nem hozza a megfelelő konverziót, ott bizony több probléma is felmerülhet a háttérben.

Webáruház felhasználói élmény (UX) javítás és konverzió növelés hatékony tippek segítségével
Reszponzív webdesign
UX design
Webáruház készítés
Author: Szabolcs Bakos

Az e-kereskedelem töretlenül növekszik, a hazai webáruházak forgalma éves szinten már 500 milliárd Ft fölött jár. A klasszikus boltok szerepe változóban van, jól jellemzi a helyzetet, hogy az Apple egy specialistát vett fel a boltjai szerepének újragondolására.

Ebben a cikkemben igyekszem rámutatni az alapvető webáruházzal kapcsolatos design és felhasználói élmény (UX) problémákra és azok lehetséges megoldásaira, melyek javításával növelheted a webáruházad konverzióját és hatékonyabbá teheted a webáruházad oldalaidat. Csapjunk is bele!

A webáruház keresője nehezen található, vagy el van dugva egy layer mögé

A felhasználói élmény (UX) szempontjából a webáruház egyik legfontosabb eleme a keresési mező. Miért is? Azért mert a felhasználók azonnal szeretnek eredményeket elérni és ha nem találják meg amit kerestek, akkor egyből a keresőhöz nyúlnak. Ha a kereső megtalálása is időt vesz igénybe, a felhasználók értelemszerűen tovább fognak állni. A kereső legnagyobb előnye, hogy hosszú távon jól szűrheted vele mik azok a termékek, szolgáltatások amiket a felhasználók a webáruházadban kerestek.

A webáruház termékoldalainak sebessége lassú

A webáruházad betöltési sebességét legegyszerűbben a Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrizheted. Ha itt 90 pont felett szerepelnek a termékoldalaid, akkor ezt a rész pipáltad is. Miért szükséges ez? Három okból. Az egyik a SEO a másik a webáruház felhasználói élmény (ux), a harmadik a konverzió növelés. Ha lassan töltődnek be a webáruház termékoldalai, akkor minden harmadik felhasználód le fog morzsolódni, mivel nem fogja kivárni a webáruház oldalainak betöltődését.

A webáruház oldalain található információ sok és rendezetlen, vagy nehezen olvasható

Még egy kicsit, még egy kicsit. Ismerős lehet a téma mindenkinek. A webáruház felületeinek tervezésekor sokan esnek abba a hibába, hogy a lehető legtöbb adatot pakolják ki az oldalakra, mert azt hiszik a rengeteg információval segítik a felhasználókat. Sajnos a sok információ megjelenítése zavarossá teszi a webáruház oldalait, csökken a felhasználói élmény (UX) és a felhasználók nehezebben tudják szkennelni az oldalakat, ezáltal csökken a webáruház konverzió. A kevesebb mindig több, ezt ne feledd. Csak a leglényegesebb információkat jelenítsd meg a webáruházad oldalain és ez remélhetőleg a konverzió növekedéséhez fog vezetni.

A webáruház navigációja zavaros és következetlen

A leggyakoribb webáruház felhasználói élmény (UX) problémák között szokott lenni a rendezetlen navigáció, a túl sok menüpont, vagy a kettő keveréke. Ha túl sok a webáruház navigációjának a menüpontja, akkor a felhasználónak jóval több időbe telik megtalálnia amit keres. A konverzió növeléséhez használj menü kategória csoportokat, ha sok a webáruház menüpontja, akkor azt card sorting technikával fejlesztheted, a zavaros navigációra pedig a konzisztens menüsáv a legjobb megoldás.

A webáruház termék adatai és a szállítási információi hiányosak

Rengeteg olyan webáruház van az interneten, ahol a termékek csak minimális termékleírással rendelkeznek, a szállítási információ pedig nincs feltüntetve. Ez elég nagy hiba, ugyanis a felhasználók 44%-a elhagyja a webáruházat a fenti hiányosságok miatt. Mi ebből a tanulság? A webáruházad termékoldalain a felhasználók mindig találják meg a termékre vonatkozó szükséges információkat és azonnal lássák mennyi időn belül kaphatják kézhez a terméket, mert ezzel növelni fogod a konverziót.

A személyre szabott ajánlatok hiányoznak a webáruházból

A webáruház látogatók kifejezetten kedvelik a személyre szabott ajánlatokat. Jelenleg az egyik leghatékonyabb módszer az elégedett visszatérő vásárlók megszerzésére. A modernebb webáruházak képesek a felhasználók korábbi vásárlásai alapján termék javaslatokat előállítani, ami új termékek vásárlására ösztönözheti a visszatérő látogatókat. Fontos megjegyezni, hogy a webáruházad személyre szabott ajánlataira nem csak a termék oldalakon, hanem email formájában is megjelenítheted, ezáltal is javítva a webáruház ad felhasználói élményét és a konverzióját.

A webáruház design-ja nem elég személyes, vagy egyedi

Hatalmas a verseny az online kereskedelemben és a jellegzetes márka jegyek nélküli egy kaptafára készített webáruházak ideje leáldozóban van. Ha a webáruházad nem rendelkezik megfelelő célcsoportnak készített könnyen beazonosítható márka jegyekkel, arculattal, design-nal, akkor a felhasználóid nem fognak emlékezni rá és csak egy jellegtelen webáruház lesz a sok közül. Ne sajnáld a pénzt az egyedi webáruház design-ra.

A webáruház „kosárba rakás” gombja nehezen azonosítható

Szinte hihetetlen, de nap mint nap belefutok egy olyan webáruházba, ahol a kosár gombnak ugyanolyan színe van mint a text inputnak. Gyakori hiba még, hogy a „kosárba rakás” gomb nincs megfelelően formázva, színezve és emiatt nehezen azonosítható a webáruház terméklapján. A „kosárba rakás” gomb mindig legyen megfelelő méretű, eltérő színű és könnyen azonosítható és a webáruházad termékoldalán jól látható helyen legyen elhelyezve. Ezek mind kulcsfontosságúak a felhasználói élmény (UX) szempontjából. 

A webáruház nincs megfelelően mobileszközökre optimalizálva

A mobile first metódussal szemben a webáruházak nagy része, még mindig desktopra van tervezve és optimalizálva, a mobil verzió pedig csak le van tudva általában valamilyen grid rendszer pl. Bootstrap segítségével. Ez hiba, ugyanis egyre többen rendelnek mobileszközökről. Ha a webáruházad mobilos felhasználói élménye (UX) nincs megfelelően optimalizálva, akkor sajnos vásárlókat fogsz veszíteni.

A webáruház indokolatlanul sok adatot kér a felhasználótól

Az egyik legidegesítőbb felhasználói élmény (UX) romboló dolog egy webáruház használata közben, amikor indokolatlanul sok információ van bekérve a regisztráció során. Az emberek utálják a hosszú űrlapokat és a személyes adataikat sem szívesen adják ki. Ettől már csak egy idegesítőbb dolog van, amikor a felhasználót a webáruház, már a vásárlás előtt regisztrációra kényszeríti. Ha a konverzió növelés a célod akkor webáruházad csak a legszükségesebb információt kérje be a friss felhasználóktól és azt is csak a check-out során.

A fenti listából is jól látszik, hogy rengeteg dolgot kell szemmel tartanod egy webáruház felhasználói élményének építése során, ha elégedett vásárlókat szeretnél. A fáradtságot viszont megéri, mert a jó webáruház felhasználói élmény biztos konverzió növekedéshez vezethet.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

Kövess Facebookon a friss bejegyzésekért

Bakos Szabolcsnak hívnak, szabadúszó UI/UX Designer vagyok, több mint 17 év webdesign tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek weblapokat.



Vedd fel velem a kapcsolatot!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot

UI/UX Design
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Webdesign