UX design

Versenytárs elemzés: Tudj meg minél többet az online riválisaidról


A weben hatalmas verseny van a cégek, szolgáltatók között és mindenki küzd a vásárlókért. Aki nem tud megújulni, nem tudja tartani az iramot a riválisaival szemben, az gyorsan kieshet az élmezőnyből. Itt jön a képbe a versenytárs elemzés.

Versenytárs elemzés: Tudj meg minél többet az online riválisaidról
UX design
Author: Bakos Szabolcs

A riválisok felmérésére, feltérképezése kulcsfontosságú feladat, amit nem szabad félvállról venned. Erre találták ki az online versenytárs elemzést, ahol az elemző tipikusan felméri számodra, a versenytársaid weblapjainak, online szolgáltatásainak erősségét és gyengeségeit.

Az online versenytárs elemzés, mint azt a neve is mutatja, egy adott iparágban versenyző cégek online termékeinek, szolgáltatásainak felmérését, feltérképezését jelenti.

A versenytárs elemzés segítségével feltérképezheted a versenytársaid és riválisaid weblapjait, online szolgáltatásait. Ötleteket és megoldásokat szerezhetsz, design problémákra kaphatsz válaszokat a versenytársaidtól, mellyel időt és pénzt spórolhatsz a céged számára.

Versenytárs elemzés

Mikor érdemes online versenytárs elemzést rendelned?

  • Projekttől függetlenül, bármikor
  • Új weboldal, applikáció készítésénél
  • Meglévő weboldal, applikáció újratervezésénél

Az online versenytárs elemzést általában egy új online projekt (például: új weblap, webes alkalmazás) korai tervezési fázisában, vagy egy már meglévő weblap, webes alkalmazás újratervezési fázisának elején érdemes elvégeztetned.

A versenytárs elemzés, egy design, vagy re-design projekttől teljesen független folyamat is lehet.

Ha arra vagy kíváncsi, hogy hol tartanak a riválisaid az online térben, ha arra vagy kíváncsi mennyire van lemaradva a weblapod a versenytársakhoz képest, esetleg csak új ötleteket, impulzusokat szeretnél, akkor érdemes már most versenytárs elemzésbe invesztálnod.

Hogyan néz ki egy online versenytárs elemzés

Nézzük át pár mondatban, hogyan is néz ki egy online versenytárs elemzés a gyakorlatban:

  • Az elemzés céljainak meghatározása
  • Versenytársak weblapjainak felkutatása
  • A versenytárs elemzés végrehajtása
  • Az elemzés kiértékelése, összegzése
  • Az eredmények prezentálása

Ha engem bízol meg a feladattal, én így dolgozom:

Az elemzés céljainak meghatározása

Az online versenytárs elemzés a kigyűjtendő adatok összeírásával kezdődik. Ebben a szakaszban egyeztetem veled, hogy mik azok a lehetséges adatok, amelyeket át kell vizsgálnom a riválisok weboldalain. Ha az általános adatok mellett design problémákra is kell megoldásokat keresnem, akkor ezeket ebben a szakaszban fixáljuk.

Versenytársak weblapjainak felkutatása

Az online versenytárs elemzés második fázisa az átvizsgálandó weblapok URL címeinek kigyűjtése. A legfőbb versenytársakat természetesen Te fogod megadni, viszont érdemes néha szétnézni a kapcsolódó iparágak versenyzői között is, hiszen a legtöbb esetben a legjobb ötletek, inspirációk iparágon kívülről érkeznek.

Versenytárs elemzés

A versenytárs elemzés végrehajtása

A szükséges adatok birtokában megkezdem az elemzést. Az elemzés a kigyűjtendő adatok és a megszabott versenytársak számától függően akár több hétig is eltarthat. Nem mindegy, hogy mennyi időt szánok az elemzés kivitelezésére, hiszen a kapkodva elvégzett kutatásnál akár kulcsfontosságú adatok is kimaradhatnak az elemzésből. Az adatok kigyűjtése általában egy táblázatban történik (Excel,Google Sheets), masszív grafikai anyag (képernyő mentések) esetén, viszont érdemes online kollaborációs platformokat választani.

Az elemzés kiértékelése, összegzése, az eredmények prezentálása

A versenytárs elemzés végén a kiértékelési szakaszban értékelem majd összegzem az elemzés legfontosabb eredményeit egy összegző dokumentumban, majd prezentálom azokat az irányodba, versenytárs elemzés büdzséjétől függően.

Előfordulhat, hogy az elemzés összegzése során olyan ötletek, adatok kerülhetnek elő, melyek validálása további versenytárs elemzést igényelhet.

Hány rivális weblapját érdemes elemezni az online versenytárs elemzés során?

A versenytárs elemzés során általában öt weboldalt célszerű mélyrehatóbban elemeztetni, de ez nem kőbe vésett szabály. Lehet természetesen több weblapot is listára rakni, viszont ötnél több versenytárs elemzésénél, általában nem túl mély az analízis mélysége, vagy az elemzés költsége, kivitelezési ideje emelkedik.

Versenytárs elemzés

Miért érdemes versenytárs elemzésbe invesztálni?

Idő, vagy büdzsé hiányában ez a nagyon hasznos elemzés gyakran kimarad az online projektek tervezési szakaszából, ami akár komoly tervezési hibát is magával hozhat, hiszen az elemzés által nyert adatok akár nagyban befolyásolhatják a projekt tervezésének kimenetelét.

A versenytárs elemzés megfelelő végrehajtása időt igényel, ami költségekkel jár, viszont a segítségével akár fontos információkhoz, ötletekhez, megoldásokhoz juthatsz hozzá melyek kitalálása saját kútfőből jóval több időt és pénzt emésztene fel, mint maga az elemzés ára.

Az elemzés segítségével rálátásod lesz arra is, hogy hogyan állsz az online térben a riválisaidhoz képest. Az információ pedig hatalom.


Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak, szabadúszó UI/UX Designer vagyok, több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek, auditálok weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
UI/UX Design
Kapcsolat Facebook Twitter Linkedin
Webdesign