Google keresőoptimalizálás: SEO trendek 2021-ben


A keresőoptimalizálás (angolul SEO, vagyis Search Engine Optimization) célja, hogy a megfelelően optimalizált weboldalak minél jobb helyezést érjenek el a Google keresőjének találati között.

Keresőoptimalizálás
SEO
Google keresőoptimalizálás: SEO trendek 2021-ben
Author: Bakos Szabolcs

Mi az a Google keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (angolul SEO, vagyis Search Engine Optimization) célja, hogy a megfelelően optimalizált weboldalak minél jobb helyezést érjenek el a Google keresőjének találati között. Értelemszerűen minél magasabb pozícióban helyezkedik el egy weboldal a találati listákban, annál nagyobb forgalom fog beérkezni rá a keresőből. Miért nem keresőket írok? A válasz egyszerű, gyakorlatilag Magyarországon a Google egyedülálló módon uralja a globális kereső piacot. Ezért egyáltalán nem állítok valótlanságokat, ha azt írom, napjainkban a SEO nagyjából egyenlő a Google keresőjének optimalizálásával.

A keresőoptimalizálás módszertana állandóan változik. Van amikor jobban, van amikor kevésbé. A változás napjainkban mindössze annyi, hogy mára már minden fontos kulcsszóért komoly harcok folynak a Google keresőjében és egy cég vagy vállalkozás számára ma már sokkal nehezebb a Google kereső találataiban az első oldalakon megjelenni, mint ez korábban lehetséges volt.

A Google kereső alapú optimalizálása napjainkban iparágaktól függetlenül minden weboldallal rendelkező vállalkozás, vagy cég számára egy kiemelten fontos tevékenység, hiszen nem csak azoknak van szükségük SEO-ra , akik ügyfeleket és vásárlókat szeretnének szerezni, hanem azok számára is, akik szeretnének láthatóvá és elérhetővé válni az interneten.

Keresőoptimalizálás (SEO)

A weboldalak és a webáruházak, a látogatóik jelentős részét a Google keresőjéből szerezhetik. Hogy miért csak “szerezhetik”? A válasz egyszerű. Ha weboldalad, vagy webshopod nincs megfelelően keresőoptimalizálva vagy egyáltalán nem is történt semmilyen optimalizálás, akkor gyakorlatilag biztosra veheted, hogy rengeteg látogatót vesztesz akár már napi szinten is, hiszen valahol hátul kullognak az oldalaid a Google találati listáiban.

Vegyünk egy egyszerű példát. Amikor böngészel egy adott kulcszóra a Google keresőjében, az első 3-6 találaton kívül nem fogsz tovább keresgélni, csak akkor ha nem találod meg azt az információt amire kerestél. Nem fogsz foglalkozni a többi találattal. Ez a helyzet azért kínos, mert gyakorlatilag szinte mindenki így keres a Google-ben. Az a riválisod fogja el vinni el a lehetséges ügyfeleidet, aki foglalkozott a SEO-val és elől van a Google találati listáiban. Hiába van, jobb, szebb weblapot, webáruházad, ha a Google-ben kereső userek online látómezejének a közelében sem kerültél.

A keresőoptimalizálás típusai

Alapvetően három fajta típust különböztet meg a szakma. Az egyik az On-site SEO (on-page), azaz webhelyen történő optimalizálás, a második az Off-site SEO (off-page) a webhelyen kívüli optimalizálás, a harmadik pedig a Tech SEO, a technikai optimalizálás. A teljes siker érdekében mindhárom típussal érdemes foglalkozni. Nézzük végig gyorsan ezeket:

On-site SEO (webhelyen történő optimalizálás)

Ebben az esetben a szakértő az adott webhely (webshop, vagy weboldal) technikai és tartalmi részeire koncentrál. Az On-site optimalizálás alá tartozik a tartalomgyártás is, vagyis a keresőbarát tartalom írás (bár ennek van off-site része is). Tapasztalataim alapján a tartalom optimalizálással lehet a leggyorsabban eredményeket elérni.

Keresőbarát tartalomírás

A keresőbarát tartalomírás az On-Site SEO részre. Ahogy az öreg Bill Gates is mondta “Content is king”. A jól megírt és optimalizált tartalom mindennek az alapja. Ez az a pont, ahol a legnagyobbat hasíthatod, szakértő igénybevétele nélkül is. Ha minőségi tartalmat gyártasz, akkor gyakorlatilag optimalizáció nélkül is növekedni fog az organikus találataid száma. Semmi mást nem kell tenned, mint egy jó blogot vezetned. Nem mindegy azonban, hogy mit és hogyan írsz. Rengeteg céggel álltam már kapcsolatban, akik a blogolástól várták az organikus találatok berobbanását, de valahogy mégsem érkezett el a várva várt pillanat. A probléma ott volt, hogy bár rengeteg bejegyzést gyártottak, ezek a tartalmak nem voltak megfelelően optimalizálva, a megfelelő kulcsszavakra. Így gyakorlatilag fölöslegesen puffogtattak a levegőbe.

Google keresőoptimalizálás

Technikai SEO

Az open-source, illetve a bérelhetős tartalomkezelő rendszerek, webshop platformok elterjedése rendkívüli sebességgel meggyorsította a weboldalak, webshopok létrehozását. Van viszont pár probléma ezekkel a rendszerekkel, általában lassúak és a kódjaik tele vannak szeméttel. A másik oldalon az egyedi fejlesztésű weboldalak és webshopok állnak, amiknek optimális esetben tisztább és gyorsabb kóddal kellene rendelkezniük, de sajnos a tapasztalatok nem ezt mutatják. Összességében elmondható, hogy nagyon kevés olyan webshop vagy weboldal van az interneten, amin ne lehetne valamit optimalizálni technikailag. Itt jön képbe a technikai elemzés, ami segít rámutatni azokra hibás pontokra, amik gátolhatják az oldalak megfelelő Google rangsorolását.

Az igazán hatékony technikai optimalizációhoz magas szintű HTML, CSS és javascript tudás szükséges, hiszen a mókolás főleg a HTML fájlokban történik. A technikai keresőoptimalizálás legnagyobb korlátja, hogy a felfedezett hibákat nem minden esetben lehet javítani, vagy nincs hozzá fejlesztő, vagy maga az adott rendszer nem engedi a variálást. A bérelhetős rendszerek vannak itt a legnagyobb hátrányban, hiszen az egyedi és az open-source rendszerek jóval nagyobb teret adnak a technikai módosításoknak.

Off-site SEO

Az off-site megnevezés gyakorlatilag a webhelyen kívüli keresőoptimalizálást jelenti, melynek a meghatározó eleme a linképítés.

Linképítés

A Google a webhelyekre mutató linkeket, vagy más néven hivatkozásokat használja, a tartalmak minőségének ellenőrzésére. Értelemszerűen azokat a webhelyeket, amelyekre sok erős értékű link mutat, a Google nagyobb eséllyel pozícionálja jobb helyeken a találati listáiban. A helyzet az, hogy a Google nem támogatja a linképítést, ennek ellenére szinte az összes SEO ügynökség foglalkozik ezzel a történettel. Több fajta linképítési technika is létezik, ebből bemutatok párat:

Keresőoptimalizálás

Természetes linképítés

A természetes linképítés a legtisztább módja a linkszerzésnek. Írsz egy releváns jó tartalmat egy meghatározott témakörben, ezt a látogatóid közül néhányan értékesnek találják, ezért linkelik a saját weboldalukon hivatkozásként.

Manuális linképítés

A manuális linképítés szintén egy elfogadott módszer. Mutatok itt is egy egyszerű példát. Szólsz az ügyfeleidnek, vagy a partnereidnek, hogy linkeljék a weboldalad a saját oldalaikon.

Kézi linképítés

A “kézi” linképítés gyakorlatilag akkor történik, amikor szólsz egy linképítéssel foglalkozó szakembernek, vagy ügynökségnek, hogy építsen neked linkeket. Itt az esetek kimagaslóan nagy százalékában linkkatalógusokba, blog kommentekbe, fórumokba, blog farmok oldalaira fogod kapni a linkjeidet.

A linképítés nem egy egyszerű feladat, a minőségi linkek megszerzése renget időt felemészthet, ezért hosszútávon, célszerű a természetes és manuális linképítésre fókuszálnod. A kézi linképítés legnagyobb problémája, hogy katalógusokra, blog és fórum kommentekre épített linkjeid előbb vagy utóbb el fognak veszni, ezért folyamatosan pótolni kell őket. A blog framokról érkező linkek előbb vagy utóbb negatívan fogják érinteni a weblapod, vagy webshopod értékeit, ugyanis a Google tiltja a link farmolást. Természetesen a kézi linképítésnek nem csak negatív formái vannak, például a Wikipédia linképítéssel a legerősebb linkeket szerezhetik meg neked, de ezzel nagyon kevesen foglalkoznak, vagy nagyon drágán, mert rendkívül időigényes procedúra.

Linkeket szerezhetsz még:

  • Vendégblogolással
  • Közösségi média bejegyzésekkel
  • Influencerek segítségével
Keresőoptimalizálás (SEO)

Keresőoptimalizálás (SEO) trendek 2021-ben

Nézzük a trendeket. Az elmúlt évtizedben ez az iparági is folyamatos változásokon ment keresztül és véleményem szerint a Google nagyon jól átgondoltan viszi tovább a weboldalak keresőoptimalizálásának feltételeit egy tisztább, minőségibb irányba.

Köztudott tény, hogy a keresőmotorok rangsorolási kritériumai nem publikusak és folyamatosan változtatja őket a Google. Ennek a ténynek köszönhetően, minden cég vagy vállalkozás számára kiemelten fontos, hogy naprakész legyen a SEO ismereteket terén. Mivel az elmúlt években egyre több ügyfelemnek kezdtem tanácsadást nyújtani, ezért az idei évtől (2021) minden évben át fogom nézni és meg fogom írni az aktuális SEO trendeket. Csapjunk is bele.

Optimalizált, minőségi tartalomírás

Bármiféle optimalizálás nélkül a leghatékonyabban tartalom gyártással fogsz tudni organikus találatokat szerezni.

Ha 2021-ben is sikeres akarsz lenni a keresőoptimalizálás szempontjából, akkor releváns és értékes tartalmakat kell gyártanod a weboldaladra.

A tartalomgyártás egyik leghatékonyabb módszere a blog írás, ami elsőre mindenkinek könnyű feladatnak tűnik, aztán kiderül, hogy nem is annyira az. Egy jó blog cikk megírása több napba is belekerülhet, hiszen az adott blog cikk témáját jól körbe kell járni, aztán értelmesen meg is kell fogalmazni, betördelni, képeket válogatni, publikálni stb. stb.

Egy blog cikk megírásánál kiemelten fontos a minőségi tartalom, ugyanis a Google algoritmusai egyre jobban szűrni fogják a copy-paste alapú alacsony színvonalú cikkeket, amikkel sajnos tele van a magyar internet. Tehát próbálj értékes, egyedi cikket írni, ne külföldi, vagy másik magyar weboldalról írd át a szöveget. Ha jól és kitartóan blogolsz, akkor egészen biztosan nulla tudással is emelkedni fog a weboldalad organikus tartalma.

A tartalomgyártás második fontos pontja az optimalizálás, ami viszont már szakértelmet igényel. Nem mindegy, hogy milyen címmel, milyen mondatokkal, milyen szavakkal írod a tartalmat. Vannak bizonyos formulák melyek segítségével jobb helyezést tudsz elérni a tartalmaiddal, ha megfelelően vannak optimalizálva. Ehhez a szinthez már érdemes szakértőt fogadnod.

Meg kell tanulnod, hogy hogyan írj jól és megfelelően a felhasználóid számára. Ha ezt sikerül elérned, biztos lehetsz a sikerben. A 2021-es SEO trendek között a top 1 fókusz továbbra is kiemelkedő minőségű optimalizált tartalmak előállításán marad.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Power page írás

A power pagek szintén a tartalomgyártáshoz tartoznak, olyan dedikált oldalak vagy blog bejegyzések, ahol rengeteg tartalom található az adott kulcszóra, vagy kulcsszavakra. A power pagek rendkívül hatékonyak napjainkban is, hiszen felmérések alapján a Google előrébb helyezi a hosszú és minőségi tartalmakat. A probléma ott kezdődik, hogy rendkívül nehéz egy adott témához oldalakon keresztül minőségi tartalmat gyártani. Sajnos ennek köszönhetően rengeteg a hosszú és gyenge minőségű power page (trash power page) jelent a magyar interneten, hiszen sokan azt csinálták, csinálják, hogy összevagdosnak több különböző cikket egy power pagebe, így az oldal tartalma hosszú, de a tartalom minősége saláta lesz. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a power pageknél nem számít, hogy elolvasod-e a cikk közepét, a lényeg, hogy behozzon téged az adott weboldalra. Ez tökéletesen működött eddig, viszont a Google újabb algoritmusai már egyre jobban képesek felmérni mennyire minőségi a tartalom az adott oldalon, így az összevagdosott trash power pagek ideje remélhetőleg hamarosan lejár. A 2021-es SEO trendek között a minőségi tartalmú power pagek továbbra is dominálni fognak.

Vendégblogolás

A vendégblogolás is tartalomgyártáshoz tartozik. Sokan lenézik a vendégblogolás hasznosságát, de az igazsághoz tartozik, hogy jelenleg az egyik leghatékonyabb módja a minőségi linkszerzésnek. A vendégblogolás lényege, hogy egy másik weboldalra írsz egy releváns minőségi cikket, amelyben elhelyezel egy vagy több a saját weboldaladra mutató linket. Minőségi cikket gyártani nem csak a saját, de mások weboldalára is jelentős és időt igénylő feladat. Sajnos sokan ügyeskednek is ebben a témában (trash blogolás), gyakorlatilag minimális hasznos információval rendelkező külföldi cikkeket átírva több weboldalra is el lövik ugyanazt a tartalmat, így jelenleg rengeteg helyen olvashatod ugyanazt a lefordított alacsony minőségű cikket, ami zéró érdemi információval rendelkezik. Ha vendégblogolsz írj minőségi tartalmat és ne lépj az ügyeskedők által használt trash blogolás útjára, ugyanis a Google egyre jobban fogja szűrni a minőségi tartalmakat az elkövetkezendő években. A 2021-es SEO trendek között a minőségi vendégblogolás abszolút jelen van.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Weboldal sebesség optimalizálás (Pagespeed)

Rengeteg a vita a weboldal sebesség optimalizálás körül. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a bérelhető weboldalaknak, a mindenféle sablon alapú CMS rendszereknek és az egyre több külsős scriptnek köszönhetően, egyre nagyobb kihívás a gyors weboldal sebesség elérése. A gyors weboldal sebesség viszont mind a felhasználói élmény (UX), mind a SEO szempontjából egy fontos előrelépési faktornak számít.

A probléma ott kezdődik, hogy nagyon gyors weboldalakat, szinte csak az alapoktól tervezett egyedi rendszerekkel lehet elérni, vagy lecsupaszított sablonokkal. Az egyedi készítésű rendszerek árai viszont jóval magasabbak a sablon alapú társaiknál és ezt a költséget nem mindenki engedheti meg magának. A Google keresőoptimalizálás szempontjából a gyors weboldal mindenképpen ad egy kis pluszt a rangsorolásnál, ezért a lehetőségeidhez mérten érdemes gyorsítanod a weboldalad sebességén, egy SEO szakember és egy sebesség audit segítségével. (Google PageInsights vagy GTmetrix).

A 2021-es SEO trendek között a weboldal sebesség optimalizálás továbbra is lényeges szempont marad, a legnagyobb veszélyben a rendkívül alacsony sebességgel üzemelő weboldalak vannak (tipikusan Divi kattingatós Wordpress siteok), illetve a 0-10 sebesség között mozgó weblapok.

Mobile first indexelés

Ha te is használod a Google Search Console (webmaster tools) rendszerét a weboldalad monitorozásához, akkor valószínűleg a mobile first Google indexelés már nem ér meglepetésként, hiszen a Google már rég üzenetben értesített a változásról.

Sokan még a mai napig is egy kötelező rossz elemként élik meg a weboldalaik mobilos megjelenítését és monitorra terveznek elsősorban. A mobile first indexelés azt jelenti, hogy a Google elsősorban a weboldalad mobil változatát használja az oldalaid indexeléséhez. A gyakorlatban, ha weboldalad nem mobile first metódussal készült és a weboldalad felületein a mobil tartalmak el vannak dugdosva, akkor bizony hátrányban vagy a mobilra optimalizált weboldalakkal szemben. A 2021-es SEO trendek figyelembevételével, ha még nem is váltottál a jövőben a weboldalad mindenképpen mobile first alapokon készíttesd el, ne csak reszponzív weboldal legyen.

Strukturált adatok

Régóta folyik vita arról, hogy a strukturált adatok rangsorolási faktornak minősülnek-e a Google esetében. Kizárólag a strukturált adatok használata nem garantálja a jobb Google helyezést, azonban a használatuk több olyan mellékhatással jár, amelyek segíthetnek a jobb pozíciók elérésében. A strukturált adatok segítségével a weboldalad tartalmait különböző entitásokkal tudod kiegészíteni, annak érdekében, hogy a Google jobban megértse, hogy milyen információk találhatóak a weboldalaidon, valamint, hogy ezek az oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz. A strukturált adatokat tartalmazó weboldalakat a Google a megszokottól eltérő módon jelenítheti meg a találati listákon és segítheti, hogy a felhasználók már a találati oldalakon is több információhoz jussanak. A 2021-es SEO trendek között a strukturált adatok használata egészen biztosan jelen van.

Keresőoptimalizálás (SEO)

Technikai SEO

A technikai SEO kiemelten fontos minden weboldal vagy webshop szempontjából. A mai napig előfordulnak alapvető technikai hibák még a legnagyobb cégek weboldalain is, amik komoly organikus találat csökkenéshez vezethetnek. Találkoztam már olyan vállalkozással is, ahol egyetlen elfelejtett kódsor miatt évek óta nem jelentek meg a weboldalak a Google találati listákban. A technikai optimalizálást érdemes komolyan venni, hiszen a kötelező alapbeállításokat, csak egyszer kell elvégezni, de ezek komoly kihatással lehetnek egy weboldal elkövetkező éveire a Google találati listáiban.

Linképítés, külső hivatkozások

A linképítés, bár egyesek próbálják csökkenteni a jelentőségét, a mai napig kiemelt jelentőséggel bír. Sajnos, mint a SEO legtöbb pontján itt is sok az ügyeskedés. Sőt itt a legtöbb! Minőségi linket jelenleg a legügyesebben vendég blogolással vagy PR cikkekkel lehet szerezni, viszont mindkettő költségekkel jár és csak egy cikkről beszélünk. A korábban használt linkfarmok, blogfarmok, fórum linkek, komment linkek jelentősége folyamatosan csökken, ennek ellenére a trash linképítés bizonyos ágazatai még a mai napig élnek és virulnak. Ezekre hosszútávon nem szabad és nem is lehet alapozni. A 2021-es SEO trendek között továbbra is jelen van a minőségi linképítés.

Összegzés

A keresőoptimalizálás szempontjából, ha a 2021-es években is a porondon szeretnél pörögni, akkor hosszútávban kell gondolkoznod. Folyamtosan foglalkoznod kell weboldalad vagy webshopod technikai jellegű optimalizálásával, minőségi tartalmakat kell gyártanod (blog, power page), használnod kell a strukturált adatokat (Schema.org) és építened kell a minőségi linkeket is (PR cikk, vendég blogolás). Ha nagyon telhetetlen vagy, elmozdulhatsz a sötétebb irányába is, de csak módjával javaslom 😊. Teljesen mindegy mit választasz, időt, energiát és pénzt fog felemészteni és ezek a költségek évről évre nőni fognak.

Remélem tudtalak a inspirálni a cikkemmel. Ha SEO szakértőt keresel, vagy a témával kapcsolatos kérdésed van, nyugodtan vedd fel velem a kapcsolatot és megpróbálok segíteni.

Gyakori kérdések


Mi az a (SEO)?

A SEO a Search Engine Optimization rövidítése, ami magyarul azt jelenti: keresőoptimalizálás. A célja, hogy a megfelelően keresőoptimalizált weboldalak minél jobb helyezést érjenek el a Google keresőjében.

Mi a keresőoptimalizálás (SEO) célja?

A keresőoptimalizálás (SEO) célja, hogy a weboldalad, vagy webshopod minél előrébb jelenjen meg a Google találati listáiban.

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás (SEO)?

Ez attól függ, hogy mik a céljaid. Kérj árajánlatot, segítünk a megoldásban.

Véleményed van? Szólj hozzá!


Tamás
Tamás
2020.06.11

Szia!
Mit gondolsz, nálad ez a scrollra megjelenő tartalom, mint effekt (ami miatt kikapcsolt js mellett egyáltalán nem jelenik meg az oldalad) nem befolyásolja hátrányosan a rangsorolásod? Régen a nojs crawlereknél biztos hátrány lett volna, de jelenleg bizonytalan vagyok, hogy vajon mennyire vehetik figyelembe az algoritmusok.


Bakos Szabolcs
Bakos Szabolcs
2020.06.15

Szia Tamás,
A scrollra megjelenő tartalom egészen biztos, hogy nem befolyásolja negatívan a SEO-t és a rangsorolást sem, ha korrektül van használva.






Bakos Szabolcs, UI/UX Designer

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak. Több mint 17 év tapasztalattal a hátam mögött, cégek és vállalatok számára tervezek weblapokat, webáruházakat és webes alkalmazásokat. Imádom a versengést, ezért a második hobbim a keresőoptimalizálás.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre. Tel: +36 (20) 994-7767

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
Webdesign Budapest
Kapcsolat Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Facebook) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Twitter) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Linkedin)
UX design Budapest