Tartalomjegyzék
Mi az az A/B tesztelés?
Az A/B tesztelés egy olyan módszer, amely lehetővé teszi weboldalak, webshopok alkalmazások, hirdetések és e-mailek különböző verzióinak összehasonlítását. A tesztelés lényege az, hogy az eredeti verziót (A) és az eredeti verzió módosított változatát (B) véletlenszerűen juttatjuk el a felhasználóknak, hogy megtudjuk, melyik verzió működik jobban, és melyik hozza a legjobb eredményeket. A/B tesztelést leggyakrabban a weboldalak, webshopok felületeinek tesztelésére használják tipikusan UX designerek, de email kampányokhoz, Google ADS és Facebook hirdetések teszteléséhez is alkalmazzák az online marketingesek.
Az A/B tesztelés gyakorlatilag bármilyen webhely teszteléséhez alkalmazható. Legyen szó webshopról, hírportálról vagy blogról, admin felületről a cél mindig az, hogy javítsuk a konverziós arányokat, ami lehet akár a weboldalon eltöltött idő, akár a vásárlás. A lényeg, hogy meghatározzuk, milyen célt tekintünk konverziónak, és ennek alapján végezzük el az A/B teszteléseket.
Mit szoktak A/B tesztelni egy weboldalon?
Az A/B tesztelés során általában a weboldal főoldalának megjelenését, a menürendszerét, a kiemelt termékek/szolgáltatások bemutatását, a "call-to-action" gombok méretét, színét és helyét, az űrlapok mezőinek számát, kötelező mezők jelölését és hibaüzenetek megjelenését, a szöveges és képi tartalmakat, valamint a reszponzív elrendezést szokták tesztelni.
Mit szoktak A/B tesztelni a webáruházakban?
A webáruházakban gyakran A/B tesztelik a termék leírásokat, a termék képeket, a termék árakat, a termék kategóriákat, a termék kiemeléseket, a termék ajánlásokat, a fizetési módokat, a szállítási módokat, a kosár és a pénztár funkcióit, valamint az ügyfél-regisztrációs folyamatot. A webshopok számos elemét lehet tesztelni, hogy megtudjuk, melyik működik a legjobban a vásárlói igények és az általános weboldal teljesítmény szempontjából.
Mit szoktak A/B tesztelni a hirdetési kampányokban?
Az A/B tesztelési folyamat során két vagy több különböző verziót hoznak létre a hirdetésből, és ezeket a verziókat egyenletesen osztják el a célközönség között. A hirdetés hatékonyságát az érdeklődők száma, a kattintások száma, a konverziók száma és más mérési mutatók alapján mérik a legtöbb esetben. A hirdetési kampányokban tesztelni szokták például a hirdetés szövegét, a hirdetés címét, a hirdetés képét, a hirdetés helyét, a célközönséget és még sok más dolgot.
Mik a legyakrabban A/B tesztelt elemek egy weboldalon vagy webshopon?
A legyakrabban a megjelenést, a navigációt, a CTA gombokat, a képeket, szövegeket, videókat szokták A/B tesztelni. Fussuk gyorsan végig ezeket:
Navigáció A/B tesztelése
Az A/B tesztelés segítségével egy weboldal navigációjának számos elemét tesztelhetjük, hogy megtudjuk, melyik verzió működik a legjobban a látogatóink számára. Néhány példa a tipikus weboldal navigáció A/B tesztelésekre:
- A menü elrendezése
A weboldal főmenüjének elhelyezését és méretét A/B tesztelhetjük, hogy megtudjuk, melyik verzió a leghasználhatóbb a látogatók számára - A menü elemeinek színei
A menü elemeinek színeit A/B tesztelhetjük, hogy megtudjuk, melyik szín vonzza leginkább a látogatók figyelmét a navigáció használatakor - A menü elemeinek betűtípusai
A menü elemeinek betűtípusait A/B tesztelhetjük, hogy megtudjuk, melyik betűtípus felismerhetőbb és olvashatóbb a látogatók számára
CTA gombok A/B tesztelése
Az A/B tesztelés segítségével hatékonyan tesztelhetjük a CTA gombok hatékonyságát, szöveg, szín, elrendezés és az átméretezés alapján. Például, egy CTA gomb szövegén könnyedén tesztelhetjük, hogy a "Regisztrálj most" vagy "Csatlakozz most" szöveg hozza a magasabb konverziót. Könnyedén tesztelhetjük azt is, hogy milyen hatása van a CTA gombok színének a konverziós arányra, vagy hogy milyen hatása van az elrendezésüknek a weboldalon.
Tartalmi blokkok és szövegek A/B tesztelése
A weboldalak szövegeinek A/B tesztelésével vizsgálhatjuk, hogy milyen hatása van a módosított tartalmainknak a látogatókra. A megfelelően megtervezett, megírt szövegek a landing pageken kiemelten fontosak, de kiemelten fontos a szerepük a hagyományos marketing oldalakon is, ahol egy terméket, vagy szolgáltatást próbálunk meg eladni a látogatóknak. Az A/B teszteléssel vizsgálhatjuk, hogy milyen hatása van a fejléc, a címsor, a termékleírás, az ár vagy a hívószó stílusának, elrendezésének vagy szövegének a konverziós arányra, a forgalomra vagy a látogatók viselkedésére.
Formok és űrlapok A/B tesztelése
Az űrlapok hatékonysága a webshopokonál sokkal fontosabb, mint egy átlagos weboldalnál, hiszen vásárlókat veszíthetünk a rosszul elhelyezett és nehezen kezelhető űrlapokkal. A webshopokban elhelyezkedő űrlapokon az űrlap helyét, az űrlap dizájnját, az űrlap mezőinek számát és elrendezését, a hibajelzések megjelenítését és a megerősítő üzenetek megjelenítését A/B tesztelhetjük. Átlagos weboldalaknál, landing pageken pedig általában az űrlap elhelyezkedését, bonyolultságát érdemes vizsgálnunk.
Képek és videók A/B tesztelése
Az A/B tesztelést hatékoyan alkalmazhatjuk a weboldalakon elhelyezkedő imidzs képeken, fotókon hogy megtudjuk, melyik kép, fotó vonza a leginkább a felhasználók figyelmét. Például, megvizsgálhatjuk, hogy melyik kép növeli a konverziós arányt, melyik kép növeli a forgalmat, vagy melyik kép növeli a látogatók weboldalon eltöltött idejét. A képek, fotók A/B tesztelése közben a tesztelők gyakran megvizsgálják a képek méretét, pozícióját, színeit, és a képekkel kapcsolatos dizájnelemeket is.
Mobiloptimalizálás és reszponzív design A/B tesztelése
A weboldalak reszponzivitásának A/B tesztelésével a különböző képernyőméretekre való megjelenés helyességét vizsgálhatjuk, hogy megtudjuk, melyik elrendezés és design működik a legjobban a különböző mobil eszközökön a felhasználók számára. A tesztelés során a weboldal elrendezését, a betűtípusokat, a színeket, a képeket és a méreteket módosíthatjuk, hogy megtudjuk, melyik design hozza a legjobb eredményt az adatok alapján.
Hogyan kell A/B tesztelni?
Az A/B tesztelés folyamata nem bonyolult dolog, a következő lépésekből áll:
Keressük meg a problémás részeket
Kevés a megkeresés? Kevés a vásárló? Nem konvertálnak az oldalak? Analitikai eszközök segítségével célszerű meghatároznunk, hogy hol érdemes elkezdeni a tesztelést. Webhelyek esetén a nagy látogatottság lehetővé teszi az A/B tesztadatok gyorsabb összegyűjtését, így a legjobb kiindulópontok az adagyűjtéshez a webhely magas forgalmú aloldalai lehetnek.
Határozzuk meg a célokat
Nagyon fontos, hogy a cél előre meghatározott és mérhető legyen! Érdemes tehát előre meghatároznunk a konverziós célokat, amelyek alapján majd megállapíthatjuk, hogy az új változat (B) sikeresebb-e az eredeti verziónál (A). Tipikus konverziós célok az átkattintási arány (CTR), kattintásonkénti költség (CPC), konverziós arány (CR), konverziónkénti költség (CPA).
Hozzuk létre az A/B verziókat
Kampányok esetében hozzunk létre egy kampány variációt a meghatározott célok alapján. Weboldalak, webáruházak esetében végezzük el a szükséges módosításokat a kiválasztott oldal (A) felületein és hozzuk létre a (B) verziójú oldalt a teszteléshez.
Futtassuk le az A/B tesztet
Indítsuk el a tesztet, élesítsük be az A/B változatot és osszuk el egyenletesen a forgalmat köztük. Várjuk meg, amíg elég látogató használta a teszteket ahhoz, hogy megbízható eredményeket kaphassunk. Amennyiben a két verzió eredménye között kicsi a különbség, teszteljük őket több látogatóval.
Elemezzük az A/B teszt eredményeit
Miután véget ért az A/B tesztelés, a kapott eredményeket ki kell elemeznünk. Az eredményekből kiderül, hogy a különböző változatokra hogyan reagáltak a felhasználók és hogy a különböző változatok hatékonyságában van-e egyáltalán szignifikáns különbség. Az elemzés segítségével meghatározhatjuk, hogy melyik változat volt a jobb verzió. Természetesen a történet itt nem ér véget, hiszen a nyertes változatot tovább iterálhatjuk, hogy újabb teszteket hajthassunk végre.
Élesítsük a nyertes verziót
Hirdetési kampány esetén egyszerűen válasszuk az A/B teszt nyertes verzióját. Webhelyek esetében miután megtaláltuk a jobb változatot, implementáljuk azt a weboldalra. Ezután már csak folyamatosan figyelnünk kell az eredményeket, hogy a változtatások valóban javítják-e a teljesítményt.
Mennyi ideig kell egy A/B tesztet futtatni?
Az A/B teszt futtatásának idejét több tényező is befolyásolja, mint például a forgalom mértéke, a célközönség mérete, a tesztelni kívánt elemek bonyolultsága, a tesztelni kívánt elemek hatékonysága és a kívánt bizonyossági szint. Az A/B tesztek általában néhány napig futnak, de a folyamat hosszabb ideig is eltarthat. A hosszú tesztidő akkor szükséges, ha a forgalmunk alacsony vagy a különbség a két verzió között kicsi. Minél több látogatóval rendelkezünk, annál valószínűbb, hogy a teszt eredményei jelentősebbek és megbízhatóbbak lesznek. A tesztidőt általában akkor lehet idő előtt leállítani, amikor a győztes verzió szignifikánsan jobb eredményeket mutat.
Számos online eszköz létezik, amely segítségével automatikusan meghatározható a tesztidő, és ezáltal megtudhatjuk, hogy melyik verzió a legjobb és mikor érdemes leállni a teszteléssel.
Mit tegyünk, ha az A/B tesztelés eredménye nem szignifikáns?
Az A/B tesztelés eredményeinek szignifikánsnak kell lennie annak érdekében, hogy megbízható következtetéseket vonhassunk le róluk. Ha az A/B tesztelés eredménye nem szignifikáns, akkor az alábbi lépéseket javaslom:
- Növeljük a tesztidőt
- Növeljük a célközönség méretét
- Teszteljünk más elemeket
- Teszteljünk több verziót
- Kérjük szakember segítségét
Mindig érdemes megjegyezni, hogy az A/B tesztelés egy iteratív folyamat és az eredményeket általában több teszt eredményeinek összegzése után lehet biztosan következtetni.
Mik a legismertebb A/B tesztelő programok?
- A legismertebb A/B tesztelő programok közé tartoznak:
- Google Optimize - A Google ingyenes A/B és multivariációs tesztelő eszköze, amely a weboldalakon végezhető tesztelésekre alkalmas. (Sajnos ez a szoftver csak 2023.09.30-ig lesz elérhető)
- Optimizely - Az Optimizely egy népszerű A/B tesztelő eszköz, amely az összes weboldaltípusra alkalmas, beleértve a dinamikus tartalmú weboldalakat is
- VWO - A Visual Website Optimizer egy A/B és multivariációs tesztelő eszköz, amely egyszerűen használható, és alkalmas a weboldalakon végzett tesztelésekre
- Mixpanel - A Mixpanel egy analitikai eszköz, amely A/B tesztelést is támogat, amely lehetővé teszi a felhasználók viselkedésének elemzését és az eredmények összehasonlítását különböző verziók között
- Adobe Target - Az Adobe Target egy A/B tesztelő eszköz, amely a weboldalakon és mobil alkalmazásokban is használható, és a célzott tartalom és ajánlatok tesztelésére alkalmas
Ez csak néhány szoftver a sok közül, amelyek közül választhatunk, attól függően, hogy milyen típusú weboldalunk van, milyen célja van az A/B tesztnek, és mennyi pénzzel rendelkezelünk.
Összegzés
Az A/B tesztelés az online környezetben ma már könnyen, gyorsan és költséghatékonyan megvalósítható. A folyamatos monitoring viszont az A/B tesztelés velejárója, ugyanis az online világ gyors változása miatt ami ma működik, a jövőben már nem biztos, hogy ugyanolyan hatékony lesz.