Tipográfiai irányelvek a jobb felhasználói élményért

A weben található információk több mint 90%-a írott szöveg. Nem kérdéses tehát, hogy érdemes kiemelten figyelni arra, hogy az írott tartalmak minél könnyebben fogyaszthatóak legyenek.

Archive
Frissítve: 2019.09.06 - Szerző: Bakos Szabolcs

A legtöbb esetben a weboldalak nagy részénél sajnos elhanyagolják a tipográfiát, vagy nem szentelnek neki akkora hangsúlyt, amekkorát kéne. A nem megfelelő tartalmi szondázhatóság, a nehezen olvasható, nem megfelelően formázott szövegek miatt viszont komoly mennyiségű felhasználót veszíthetsz el. A következő lista néhány web tipográfiai irányelvet mutat be, melyek segítségével javíthatod a weblapod, webes applikációd általános használhatóságát és felhasználói élményét.

Ne vidd túlzásba a betűtípusok használatát

Több mint három betűtípus használata már strukturálatlanná képes változtatni a szöveges tartalmakat.

Használj talpatlan (sans serif) betűtípusokat a talpas (serif) helyett

A sans serif betűtípusok jobban illenek a képernyőre, a serif fontok inkább fejlécként vagy nyomtatásban mutatnak jobban.

Használj minél nagyobb betűméreteket

Így gyorsabban olvasható, könnyebben szondázható lesz a szöveges tartalom.

A népszerű és elterjedt betűtípusokat használd

A felhasználók gyorsabban olvassák a már jól ismert betűkkel formázott szöveget.

Használj kis és nagybetűket (kapitális) vegyesen

Ha a szövegek formázatlanok és egysíkúak, akkor a tartalom nehezen lesz olvasható.

Nagyon óvatosan bánj a karaktertávolságok minimalizálásával

Az alacsony karaktertávolság (letter-spacing) sűrűvé változtatja a szöveget, ami így nehezen olvashatóvá válhat.

Limitáld a különböző színek használatát a betűkön

A színes szöveg összezavarhatja a felhasználókat, maximum két fajta színt használjunk.

Ne használj kék színt tartalmi szöveghez

A kék a link színe, és összezavarhatja a felhasználókat.

Kerüld a fehér szöveget sötét háttéren

Rendkívül meg tudja terhelni az ember szemét hosszú időn át tartó olvasás esetén.

Ne használj ugyanolyan színt kenyérszövegnek és linknek egyaránt

Megtévesztő lehet a felhasználók számára és összezavarodhatnak.

Gondolj a színtévesztőkre

A férfiak több mint 8%-a színtévesztő, ezért ha lehetséges kerüld a zöld és a vörös használatát a szövegekben. Ahol ez elkerülhetetlen, használj megkülönböztető jelzést, hogy a színtévesztők is érzékeljék a fontos szövegi részeket.

Számoknál öt vagy több számjegy esetén használj ezres elválasztót

Az ezresenkénti elválasztók megkönnyítik a felhasználók számára a számok értelmezését.

Ne használj mozgó és villogó szöveget

Sokan még a mai napig használnak villogó szöveget figyelemfelhívás céljából, te ezt ne tedd.

Bakos Szabolcs

A bejegyzés szerzője

Bakos Szabolcsnak hívnak. Keresőoptimalizálással és felhasználói élmény tervezéssel foglalkozom több mint 20 év tapasztalattal a hátam mögött.
Elérhetőségeim - Facebook, Twitter, LinkedIn vagy Email.



További bejegyzések


Dolgozzunk együtt!

Amennyiben kérdésed van, legyen az egyszerű információkérés, együttműködés, vagy üzleti megkeresés, örömmel állok a rendelkezésedre.

Elolvastam és megértettem az Adatvédelmi és szerzői jogi nyilatkozatot
SEO BUDAPEST
Kapcsolat Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Facebook) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Twitter) Szabolcs Bakos - Szabadúszó UI/UX designer (Linkedin)
SEO BUDAPEST