Bakos Szabolcs UI/UX Designer portfóliója

Hogyan javítsunk a weboldalunk felhasználói élményén?

A weboldalaknál sok apró dolgon múlik, áll vagy bukik a jó felhasználói élmény (UX).

Felhasználói élmény tervezés (UX design)
Webergonómia: A használhatóság alapkövetelményei
Hogyan javítsunk a weboldalunk felhasználói élményén?
Szerző: Bakos Szabolcs
A weboldalaknál sok apró dolgon múlik, áll vagy bukik a jó felhasználói élmény (UX). Természetesen minden mérhető és megoldható a megfelelő odafigyeléssel, szakértelemmel, de azért nem árt tisztában lenni néhány alap dologgal.

Nézzünk pár alap kritériumot amikre érdemes odafigyelni, hogy javuljon a felhasználói élmény (UX).

Legyen hasznos

A weboldalunk a felhasználóknak készüljön, pontosabban a célközönségnek, ne a managereknek és a főnökségnek. Ha a felhasználók olyan tartalmat kapnak ami nem érdekli őket, akkor nem fogják elolvasni, hanem tovább állnak. Mindig a célközönség legyen a legnagyobb fókuszban, ne a főnökség, vagy a marketing osztály.

Legyen könnyen használható

Ha egy weblap túlzsúfolt, a tartalom és a navigáció nem átlátható, ha nem lehet egyszerűen kezelni a funkciókat, akkor ez frusztrációt okozhat a felhasználóknál. Ami valljuk be, nem túl pozitív élmény. A navigáció mindig legyen egyértelmű és logikusan felépített, a weboldalunk struktúrája könnyen értelmezhető és átlátható.

Legyen könnyen olvasható

A weboldalunk szövege az egyik legfontosabb hordozója annak az üzenetnek amit szeretnénk eljuttatni a felhasználók felé. Kiemelten fontos, hogy a szövegezés könnyen átlátható és olvasható legyen. Használjunk minél nagyobb betűket, igyekezzünk mindig lényegre törő mondatokat használni, kerüljük a sok szöveget, a zsúfolt szöveg blokkokat, mert úgysem fogja elolvasni senki és csak a weboldal átláthatóságát fogja csökkenteni.

Könnyen olvasható

Legyen kívánatos

Fontos hogy lehetőség szerint a weboldalunk legyen minél jobban testre szabva. A trendi webdesign a letisztult felületek, a megfelelő esztétikai élmény csak akkor ér valamit, ha megfelelően a brand-re van fókuszálva. Sokan esnek abba a hibába, hogy igyekeznek a legtrendibb design vonulatot követni, ami viszont nem minden esetben egyezik meg a márka arculatával. Ezzel megzavarhatják a felhasználót, ami frusztráltságot okozhat. Az arculatunk mindig a célközönségre és a márkára fókuszáljon.

Legyen megbízható

Hiába szép és jó egy weblap, ha lassú, sok rajta a hibás link, vagy gyakran nem elérhető. A felhasználó frusztrálttá válhat és nem fog többet visszatérni. Ha a technikai feltételekkel minden rendben van, a szükséges tartalmak is a helyükön vannak, akkor a látogató is azzal fog találkozni amit keresett és nagy valószínűséggel visszatérő vendég lesz a weboldalunkon.

Legyen gyors

Ha a weblapunk kódja igénytelen és tele van szemetelve, akkor bizony ez lassabb betöltési időhöz vezethet. A felhasználók 1,6-szor töltenek több időt a gyors weboldalakon ezáltal is növelve a konverzió esélyét. A lassú weboldalak gyakran okoznak bosszúságot a felhasználóknak, amire a UX szakértők mindig felhívják a figyelmet.

Mobil használó

Mobilra és tabletre is megfelelően legyen optimalizálva

A leghatékonyabb megoldás a megfelelő mobilos és tabletes megjelenéshez a reszponzív webdesign. Szerencsére egyre többen választják ezt a technológiát, viszont a mobil és a tablet nézetek minősége általában jóval gyengébb minőségű. Kiemelten figyeljünk arra, hogy a weblapunk ne csak a monitorokon nézzen ki tökéletesen, hanem a mobilos felületeken is, hiszen ezzel felhasználókat bukhatunk. Hiába néz ki jól egy weblap a monitoron, ha egy új felhasználó például csak mobilról, vagy tabletről nézi először, de onnan viszont lelép, mert nem azt kapta amire számított.

Dolgozzunk együtt!

Amennyiben konkrét webdesign projekttel szeretnél megkeresni, vagy szeretnél velem együttműködni, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot. Dolgozzunk együtt egy sikeres projekten!